The Bookbabe

"Haten is makkelijk, Femke, vergeven veel moeilijker. Verdomd veel moeilijker." ~ p42.

Van sommige boeken weet je dat je er van gaat houden, zonder nog een letter gelezen te hebben. En dan, eenmaal uit, weet het je nog te verbazen hoeveel je er wel niet van genoten hebt. Dit is zo'n boek.

"Ik ken je al vijftien jaar, Fem. Wat je issues ook zijn, ze zijn niet persoonlijk gericht. Want zo ben je niet." ~ p105.

Omkijken naar morgen is het vervolg op Baguette met jam voor twee en Leven met een leugen. Het verhaal is los te lezen, maar ik zou het absoluut niet adviseren, omdat er echt een dikke rode draad door alle 3 de boeken loopt, die echt een meerwaarde aan het verhaal geeft. Na in de vorige boeken kennis gemaakt te hebben met Nate & Lize, en Sofie & Jelle, is het dit keer tijd voor het verhaal van Femke Marten. Mooi, jong, nooit gebrek aan aandacht van mannen, een fijne baan. Ze lijkt alles mee te hebben. Maar niemand kent de echte Femke, of neemt de moeite haar echt te leren kennen. Wanneer ze op non-actief wordt gezet door haar werkgever, op advies van haar huisarts, keert ze terug naar Nederland. Hét moment om schoon schip te maken, en haar leven eens flink onder de loep te nemen...

De boeken van Wendy Brokers weten je vaak vast te grijpen en je te overrompelen met emoties. Dit verhaal voelt heftiger dan de vorige delen, waarschijnlijk omdat het een onderwerp heeft dat dichterbij komt. Een verhaal dat onder mijn huid is gaan zitten, mijn hart heeft weten te breken, maar ook vervuld heeft met liefde. Ik denk, helaas, dat veel vrouwen wel een stukje herkenning vinden in het verhaal van Femke, of in ieder geval begrip kunnen tonen voor haar situatie.

De auteur heeft Femke op een bijzondere manier een spiegel weten voor te houden, in de zoektocht naar haar zelf. Rauw, en met pure emoties, maar ook met licht aan het einde van tunnel. En wie zegt dat je zelf altijd maar die lamp vast moet houden?

Daarnaast heb ik er absoluut bewondering voor hoe Wendy Brokers een stukje van haar eigen werk heeft weten toe te voegen aan het verhaal. Werken in de Geboortezorg is niet altijd alleen maar blauwe en roze wolken, helaas. En je voelt als lezer hoe er hier een stukje verdriet is weggeschreven. Prachtig ♡

"Laat alle bezwaren los en ga alleen maar voelen. En dat doe je met je hart. Laat dat beslissen." ~ p156.

Was dit echt het laatste verhaal in deze gecreëerde wereld? Ik weet niet of ik er al klaar voor ben om alles los te laten... Wordt het niet eens tijd voor het verhaal van Femke's moeder bijvoorbeeld? *hint* Zou het helpen om te dreigen met een lage beoordeling? Haha, nee, ik kán niet anders dan 5 dikke sterren uitdelen voor dit prachtige verhaal. Ik heb er echt enorm van genoten.

Meer recensies van Cisz Geverink-Strasters