een super geschiedenisles, een teleurstellende roman

Claire 06 maart 2020
Als historisch roman is dit boek zeer geslaagd. We maken kennis met hoe het leven van vluchtelingen uit Spaanse burgeroorlog eruit zou kunnen gezien hebben in Chili voor, tijdens en na de staatsgreep. Wie het boek om een dergelijke reden leest, zal niet teleurgesteld worden. Ook is er niks is met de stijl van Allende, met als toegift een hoop versregels van P. Neruda.
De karakterontwikkeling, het leven van de personages en de psychologie deden vaak heel oppervlakkig en gemaakt aan. Soms had ik het gevoel dat Allende een lijstje had liggen van elke sociale groep in Chili die ze via een kunstgreep ook in het boek moest brengen. Ik vond het geen teleurstellend boek omwille van de geschiedenisschets, maar een boeiende roman heeft m.i. meer kwaliteiten dan dit.

Meer recensies van Claire