Sterk debuut

Claudia Bosman 20 augustus 2023
In Oerbloed leidt de dertienjarige Obbe een zorgeloos leven als boekenafstoffer in de Boekenburcht, de plek waar alle kennis van het rijk Norgië wordt bewaard. Totdat hij op een dag per ongeluk het geheimzinnige Zevende Boek vindt, een boek met bijzonder krachten, dat nooit in verkeerde handen mag vallen. Obbe wordt aangewezen als de langverwachte Raadselbreker die het boek in veiligheid moet brengen.
Hij vindt dit helemaal niet leuk en begint met tegenzin aan de zware tocht. Onderweg ontmoet hij Darja, een meisje dat heel belangrijk voor hem wordt. Zij helpt hem op zijn levensgevaarlijke tocht, onderweg komen zij beren, rovers en nevelgeesten tegen. En Ravenna, een Zwaardzuster, die achter Obbe aanzit en het boek wil hebben.
Ik vind Oerbloed een erg sterk eerste deel van een serie. Vaak wordt bij een serie het verhaal rustig opgebouwd, krijg je een oppervlakkige introductie van de personages en de wereld waarin ze leven maar dat is bij Oerbloed helemaal niet het geval. Je wordt gelijk in het avontuur gezogen van Obbe en Darja.
Het boek is onderverdeeld in korte hoofdstukken met pakkende titels zoals; De kracht van Samen (mijn favoriete hoofdstuk!), Het hoofd op het strand, Zwemmen zonder handen enz.
Verder ziet het er prachtig uit zelfs in e-book versie. Voor in het boek zit een mooie landkaart van Norgië (ik word altijd super enthousiast van dit soort kaarten) geeft je gelijk een mooi overzicht van het rijk en de tocht die Obbe en Darja afleggen. Ik vind alleen dat de illustraties in de e-book versie niet echt goed tot hun recht komen. Denk dat ze in een fysiek exemplaar echt prachtig zullen zijn.
Achter in het boek is een begrippen- en personenlijst te vinden wat erg handig is. Dan kun je nog even opzoeken wie wie is enz.
Het verhaal is vlot en spannend geschreven vanuit het perspectief van Obbe. De fijne schrijfstijl gecombineerd met de korte hoofdstukken zorgen ervoor dat je echt door het boek vliegt en je blijft lezen. Niet alleen het verhaal maar het hele boek is een groot avontuur. Je weet namelijk niet wat je op de volgende bladzijde gaat vinden. Ik vond het een ontdekkingstocht op zich om het boek te mogen lezen. Hopelijk komt deel 2 snel dan kan ik verder lezen en ontdekken hoe het verder gaat met Obbe, Darja en de rest.

Meer recensies van Claudia Bosman