Draw Dead

Claudia Bosman 14 augustus 2021

Wiel van Fortuin heb ik mogen lezen in de gezellige Hebban leesclub. Mijn dank aan mijn mede leesclubgenoten voor de leuke discussies en verhelderende inzichten, Hebban en David Persons voor het leesexemplaar. En natuurlijk Wendy bedankt, onze leesclub coördinator voor het bedenken van de leuke en soms lastige vragen.

In Wiel van Fortuin maken we kennis met Daan, die na een moeilijke periode in zijn leven alles achterlaat en vertrekt naar Las Vegas. Daar wil hij kijken of een carrière als professioneel pokerspeler voor hem is weggelegd. Eenmaal in Vegas blijkt zijn droom een zeepbel die uit elkaar spat. Zijn vader Daniel zit vanwege een infarct in een revalidatiecentrum en is een nogal eigenzinnige man. Dat blijkt uit zijn keuze van vrouwen. In de loop der tijd passeren er nogal wat en geen eentje blijft, tot hij de opportunistische Bianca ontmoet.

“Zo wisselde hij de ene vrouw in voor de andere, alsof het boeken waren die je leent bij de bieb en terugbrengt wanneer je ze uithebt. Tot hij Bianca ontmoette” blz 31

Financiële uitbuiting is het hoofdthema. Vader Daniel wordt beetje bij beetje kaalgeplukt door Bianca maar ook Daan raakt langzaam al zn geld kwijt in Las Vegas. Een ander thema, mooier thema vind ik, is relaties. Dat was ook wat mij trok aan dit boek. De relatie tussen vader en zoon, hoe die zich ontwikkelt in het verhaal.

Dankzij de eenvoudige, vlot leesbare schrijfstijl van David Persons lees je Wiel van Fortuin in één ruk uit. Het verhaal heeft humor en is realistisch. Ik heb genoten en kijk ernaar uit om het volgende boek te mogen lezen.

Meer recensies van Claudia Bosman