Boek vol bijzondere inzichten

Claudia Bosman 12 juni 2020
Is dit het grootste nieuws van de afgelopen 2000 jaar??
En een mooi perspectief voor de komende 2000?

Een mondiale crisis vanwege een virus, klimaatverandering, overbevolking... De mensheid staat voor enorme uitdagingen. En dat in een wereld waarin we meer dan ooit met elkaar verbonden zijn en tegelijkertijd meer dan ooit verdeeld lijken. Juist nu heeft de werel behoefte aan een stem, een gids...

En dan hult de aarde zich op een dag plotseling in volledige duisternis. Twaalf minuten lang is het overal ter wereld pikzwart. Zodra de zon weer verschijnt, verschijnt als uit het niets ook een man, Joe die beweert de zoon van God te zijn. Kan deze Joe wereldleiders, geestelijk leiders en de meest innovatieve denkers op een lijn krijgen om de enorme problemen van de mensheid op te lossen? Kan hij ons ertoe bewegen hem te volgen, voordat het te laat is?

‘Zeg maar Joe’ is een uitermate geschikt boek om te lezen in deze moeilijke tijden van Corona. Het boek biedt inzichten in onder andere godsdienst en het regeren van de wereld. Zijn bepaalde dingen van bijvoorbeeld het katholieke geloof nog wel van deze tijd?
Joe en zijn 12 zijn van mening dat heel veel dingen anders kunnen. En willen die mening ook aan de wereld verkondigen.
De wereldleiders zijn niet zo blij met Joe en zien hem eigenlijk liever weer vertrekken. Lukt het Joe om iedereen bij elkaar te brengen?

De stukken van Joe en zijn vriendin Sophie zorgen voor een leuk geheel waardoor het boek niet al te informatief en zwaar te verteren is, want sommige stukken vond ik erg moeilijk doorheen te komen. De personages zijn goed uitgewerkt en het is duidelijk wie wie is. Je ziet tijdens het lezen gewoon Trump en Poetin voor je.

Quote: ‘Maar waarheen leidt die weg?’ vroegen de journalisten dan. ‘Naar een aards paradijs voor de hele mensheid. Een wereld waarin iedereen gelijk is, niemand hongerlijdt of in armoede leeft; een wereld die niet langer bedreigd wordt door uitsterven dat we over onszelf hebben afgeroepen.’

Meer recensies van Claudia Bosman