Met onbedachte rade

Coenraad De Kat 31 oktober 2021
Tijdens de jaarlijkse vakantie in Toscane ziet de zevenjarige Eefje haar jongere zusje Kiki van
een berg vallen en ze overlijdt. Vanaf dit moment leeft ze met een schuldgevoel dat ze maar
niet kwijtraakt. Haar moeder maakt haar dagelijks duidelijk dat zij verantwoordelijk is, en laat
daarbij niet onbenoemd dat ze een mislukkeling is. Eefje heeft eigenlijk geen benul wat er die
dag werkelijk is gebeurd. Als volwassenen voelt ze zich steeds ongelukkiger en realiseert zich
dat het zo niet langer kan. Ze zoek hulp, maar ze stelt zich er niet geheel voor open voor. Ze
besluit het heft in eigen handen te nemen en gaat op zoek naar antwoorden.

Tijdens het lezen van het eerste hoofdstuk word je als lezer getriggerd en wil je weten waar
het verhaal je zal brengen en of het antwoorden geeft op de vragen die het oproept. Het
verhaal speelt zich af in twee tijdszones: het heden en verleden. Eefje is in beide verhaallijnen
de hoofdpersoon. Doordat het verhaal verteld wordt vanuit de ik-persoon krijg je al vrij snel
een band met Eefje, waardoor je als lezer je goed in het verhaal kunt verplaatsen. Zonder
tijdsaanduidingen aan het begin van de hoofdstukken is het wel even schakelen tussen het
heden en het verleden.

In de verhaallijn (in het verleden) leren we Eefje als jong meisje kennen. Ze groeit op in een
door verdriet verscheurd gezin. In het heden is Eefje iemand die twijfels heeft over het
ongeluk. Is ze wel verantwoordelijk voor de dood van haar zusje? En waarom kan ze zich er
zo weinig van herinneren? Als Eefje beseft dat ze langzaam afglijdt, realiseert ze zich dat ze
het niet alleen kan en roept de hulp in van een psycholoog.

Het verhaal wordt langzaam uiteen gezet, waarbij de spanning nog niet aanwezig is maar wel
met een onderliggende psychologische lading. Het neemt je, zonder dat je er erg in hebt, met
een lichte wending mee in een oplopende spanning.

De auteur, Marie-José Verweij, laat je in ‘Met onbedachte rade’ zien waar Eefje haar hele
leven mee worstelt. Door deze worsteling in haar leven op een natuurlijke wijze zo te
beschrijven, weet de auteur de juiste, gevoelige snaar te raken.

‘Met onbedachte rade’ is een sterk debuut waarbij emoties en de worsteling met een
schuldgevoel een diepe indruk achter laat.

Verkrijgbaar als boek, e-boek en als luisterboek.

Meer recensies van Coenraad De Kat