Gezellig en positief voorleesboek

coravelt 24 augustus 2023
Victor is een echte reus, want hij is wel vier meter groot! Hij woont in het bos in zijn gezellige huisje en is dol op de dieren in het bos. Hij helpt ze vaak, zoals die keer dat hij een jong hertje weer terugbracht bij zijn moeder.

Maar in dit verhaal heeft Victor Wiebelneus zelf hulp nodig. Hij krijgt een splinter in zijn voet en kan er niet bij om hem eruit te halen. Zouden zijn vriendjes in het bos hem kunnen helpen?

Een vrolijk verhaal om voor te lezen. En op een ongedwongen manier met een opvoedkundige toon. Elkaar helpen is fijn. En iedereen kan dat, ook al ben je nog zo klein. Het was prettig om te lezen. Op de voorkant van het boekje zie je de grote voet van de reus. Op de achterkant kruipen mieren. De schrijfstijl van Cécile is prettig en aansprekend voor kinderen. Zo legt ze uit hoe groot vier meter wel niet is, zodat de kinderen zich daar een voorstelling van kunnen maken. Ook gebruikt ze niet altijd hele makkelijke woorden en wordt daarmee de taalkennis van de kinderen vergroot.

Wat ik miste was een hard cover, zodat kinderen er mee kunnen doen wat ze willen. De prijs is aan de hoge kant. Heel positief ben ik over de tekeningen van de schrijfster. Maar, zoals een ‘groot kind’ aan me vroeg: hoe ziet reus Wiebelneus er nou uit? Misschien is hij wel bewust niet getekend, zodat de kinderen heerlijk kunnen fantaseren. Of gaan we hem nog een keertje zien in een volgend boekje? Dit boek maakt voorlezen in elk geval heel erg leuk.

Meer recensies van coravelt