Verfrissend

Corine Binnekamp 18 april 2022
Fris Niets is een verzameling korte verhalen en gedichten geschreven door Ellis Doorsteen. De ondertitel luidt: korte verhalen van een man die het anders ook niet meer weet. Dat klopt precies. De personages in het boek proberen om in de samenleving mee te draaien, geaccepteerd te worden en laten zien hoe ze toch daarbuiten worden geplaatst. Het eerste verhaal is Ochtendmens en gaat over een man die besluit zijn leven van overmatig drankgebruik achter zichte laten in zijn zoektocht naar de liefde. Hij staat vroeg op, en stapt een bakkerszaak binnen. Ellis Doorsteen laat ons door de ogen van de ik naar de wereld kijken.
"Ik stopte bij bakker Vangrootloon en enkele heel erg oude mensen zaten daar al koffie te drinken.Ze voelden zich niet op hun gemak met mijn aanwezigheid. Ze waren bang voor het onbekende. Mij dus. Dat voelde ik."
In veel verhalen staan de personages aan de rand van de samenleving, de buitenbeentjes die anders zijn. Het verhaal Kapotte jongen, woeste man geeft een inkijk waarom sommige personages aan de rand staan. Het verhaal raakt, evenals het gedicht Verloren zoon. Voor mij gaf het aan de verhalen waarin de buitenbeentjes de hoofdpersonage zijn een extra laag.

In het boek worden verhalen afgewisseld met gedichten. Niet ieder verhaal boeit, er zitten zeker pareltjes tussen. De schrijfstijl leest erg prettig, door het Vlaamse taalgebruik zie ik het verhaal voor mij.
Het boek krijgt van mij 3,5 ster.

Meer recensies van Corine Binnekamp