verrassend en veelzijding

Corine Binnekamp 16 oktober 2021
Kort en Prachtig
Diverse auteurs
Ambilicious uitgeverij: 2018

Deze bundel bevat ultrakorte verhalen: verhalen van maximaal 99 woorden of minder. Lukt het om met zo weinig woorden een verhaal te schrijven? Jazeker, dat is goed gelukt en doordat er 42 auteurs verhalen hebben aangeleverd, is het resultaat een veelzijdige bundel met humoristische verhalen, science fiction en zelfs autobiografische verhalen. Voor elk wat wils. Sommige verhalen zetten mij aan het nadenken: ik zie er een hele wereld bij die achter de 99 woorden is geschetst. Sommige verhalen ontroeren. Heel knap hoe het auteurs gelukt is om in 99 woorden een compleet verhaal te schetsen.

Dit boek is ook op een unieke manier tot stand gekomen. Op facebook bestaat de schrijfgroep Ultrakorte verhalen. Een aantal schrijvers die regelmatig een verhaal in deze groep zette, kwam met het idee om een boek te maken. Dat initiatief is met veel enthousiasme ontvangen en daaruit is de groep van 42 schrijvers ontstaan die elkaars verhalen ook van reactie heeft voorzien. Het boek is in november 2018 feestelijk gepresenteerd in Utrecht waar de meeste schrijvers elkaar voor het eerst ontmoet hebben.
Inmiddels is Kort en Prachtig deel 3 in de maak.

Meer recensies van Corine Binnekamp