Actueel en goed getekend graphic novel

Corine Binnekamp 09 maart 2022
De filosoof, de hond en de bruiloft is een graphic novel over een keerpunt in het leven van Hipparchia, een van de eerste vrouwen die filosoof werd. Het verhaal speelt zich af in de vierde eeuw voor de Jaartelling in Griekenland. Hipparchia komt uit een vooraanstaande familie en reist af naar Athene om voorgesteld te worden aan de zoon van een rijke en belangrijke familie aan wie ze hoopt uitgehuwelijkt te worden. Gaandeweg haar reis naar het huwelijk beseft Hipparchia steeds meer dat een gelukkig leven voor haar een heel ander leven is dan de opvattingen van haar familie (en de opvattingen in de tijd) over welgestelde vrouwen.

In op het eerste gezicht eenvoudige tekeningen laat Barbara Stok de wereld en de innerlijke leefwereld van Hipparchia zien. Hoe ze thuis aan de deur luistert naar de filosofische gesprekken die de heren in het huis voeren. Hoe ze boeken leest en nadenkt over wat ze gelezen heeft, hoe ze naar de wereld kijkt en elke keer als vrouw zijnde merkt dat ze minder waard is, ondanks haar afkomst. Hoe ze met interesse luistert naar de lessen van de filosoof Crates die zijn bezittingen heeft weggedaan en zijn kernopvatting: niets is goed genoeg voor wie wat genoeg is weinig vindt, uitdraagt door zijn minimalistische levensstijl.

Als vrouw heeft Hipparchia haar waarde door aan een goede familie uitgehuwelijkt te worden. Dat ze zich bezighoudt met levensvraagstukken hoort niet de in de rol die de maatschappij haar toebedeelt. Dit illustreert Barbara Stok heel helder als Hipparchia voor het eerst kennismaakt met de jongeman van wie ze hoopt dat hij haar bruidegom zal worden die Hipparchia en haar broer een rondleiding geeft door het huis.
"Dit is de badruimte voor vrouwen. En hier hebben we de weefkamer."
"Waar is jullie bibliotheek? "
"Die hebben we niet. Wij hebben geen boeken.Is dat een probleem? Kun jij lezen?"
"Hipparchia houdt eigenlijk best van lezen."
"Zozo, een moderne vrouw. Daar heb ik geen moeite mee, hoor. De vrouwen in dit huis mogen doen wat ze willen. Wat lees jij zoal? Poëzie, komedies ...?"
"Eerlijk gezegd vooral filosofie."
"Hahaha! Goeie!"

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Dat gaat ook op voor deze graphic novel. In de schijnbaar eenvoudige tekeningen zit meer diepgang dan op het eerste gezicht te zien is. Dat gaat ook op voor de stijl van het verhaal: helemaal passend bij de filosofie die een minimalistische levensstijl uitdroeg. Heel actueel thema.
De laatste illustratie laat de actualiteit goed zien. Als Barbara Stok in Griekenland de plaatsen opzoekt waar Hipparchia woonde staat ze in een overvolle winkelstraat.

Meer recensies van Corine Binnekamp