een "revolutionaire" roman over de terugkomst van Jezus

D. Steeg 04 juni 2020
Voor de #Hebbanbuzz heb ik het boek Zeg maar Joe alvast vooruit mogen lezen. Dit boek komt op 4 juni uit.

Twaalf minuten lang is het donker. Over de hele wereld lijkt het wel alsof de zon verdwenen is. Wetenschappers staan voor een mysterie. Een wereldwijde zonsverduistering lijkt onlogisch, maar wat was het dan wel? Ook de politieke leiders staan voor een enorm dilemma. Stel dat dit nog vaker gebeurt, wat moeten ze dan, wat voor gevaren brengt dit mee voor hun land? Niemand weet precies wat er is gebeurd. Is dit de aankondiging voor iets groots of was het gewoon toeval?

Als de zon weer terugkomt in Christchurch, Nieuw-Zeeland loopt er tot Sophies schrik een nogal aantrekkelijke zwerver rond. Sophie is een juf op een zwaarbewaakte school. Hoe is deze man op het terrein gekomen? Ze besluit hem aan te spreken en laat hem onderduiken in haar appartement. Maar zodra ze na schooltijd terug gaat naar haar appartement staan er al snel een paar nieuwsgierige leerlingen van haar aan de deur. Zij beginnen de man allemaal vragen te stellen en zo komen ze erachter dat deze man beweert Jezus te zijn. Ze besluiten hem Joe te noemen, maar trekken zijn status als Zoon van God in twijfel. Maar als Joe wonderen blijkt te kunnen verrichten is deze twijfel al snel weg.

Tijdens een weekend op visite bij de moeder van Hugo, een van Sophies leerlingen, gedraagt Joe zich net als anders. Hij vertelt de twaalf aanwezigen dat hij hen heeft uitgekozen om hem te helpen, dat een van hen hem zal verraden en die persoon dit al weet. De twaalf kijken elkaar eventjes raar aan maar twijfelen niet. Samen zetten ze zich in om de wereld te veranderen. Hierbij moeten ze zorgen dat de religieuze leiders op een lijn te krijgen en daarnaast hetzelfde te doen met politieke leiders. Zal het ze lukken om de wereld te veranderen en iedereen op een lijn te krijgen? Wat zal er allemaal op hun pad komen?

Zeg maar Joe is zit vol met levensvragen, morelen, verschillen en is gebaseerd op het Bijbelverhaal. Joe is de Jezus in het verhaal en heeft dan ook twaalf discipelen uitgekozen om hem te begeleiden. Elk van hen is een expert op het gebied van een ander onderdeel, elk bedoelt om op dat vlak de wereld te kunnen verbeteren. Samen maken ze twaalf richtlijnen, die de tien geboden moeten vervangen. Deze richtlijnen zijn voor de tijd waarin wij nu leven een stuk realistischer als de tien geboden.

Joe is totaal geen typische Jezus, zoals de meeste hem voorstellen. In het verhaal wordt hij afgebeeld als een hippie. Hij geniet net als een beroemdheid van alle aandacht en heeft voor elk probleem al een oplossing klaar staan. Hij heeft een erg nuchtere houding, die in mijn ogen soms arrogant overkomt. Hij weet overal al van wat er van gaat gebeuren, en dat gebeurt dan ook.

Zeg maar Joe bevat enige spot naar zo ongeveer elk geloof toe. Zo worden de Bijbelverhalen over de geboorte van Jezus van de tafel afgeveegd en worden veel aspecten door Joe gezien als verzonnen door de mens. Het beeld wat Joe echter van God schept vind ik persoonlijk veel mooier als het Godsbeeld dat de meeste geloven hebben. Een van de doelen van Joe is alle geloven verenigen op het gebied van standpunten. Veel atheïsten en misschien ook wel gelovigen hebben twijfels bij het Bijbelverhaal of het bestaan van god. Ik vind het fijn om te zien dat de auteurs niet alleen de gelovigen in het verhaal betrekken, maar ook de mensen met twijfels. Hierdoor ben je, ongeacht je geloof, toch betrokken bij het verhaal.

De schrijfstijl is erg vlot, hoewel in het begin het verhaal vanuit verschillende landen wordt verteld. Dit wordt al vrij snel een geheel, en hierdoor is het veel minder schakelen tussen de landen.
Het uiteindelijke doel van de schrijvers is een beeld te scheppen van een manier waarop wij de wereld zouden kunnen verbeteren. Dit doel komt duidelijk naar voren in het verhaal, maar zorgt ook dat het verhaal niet een typische roman is. Ik zou het persoonlijk willen omschrijven als een "revolutionaire" roman, hoewel dit voor zover ik weet geen bestaand genre is.

Al met al is Zeg maar Joe een boek om bij stil te staan door de vele levensvragen en het grote hoofddoel die voorkomen in het verhaal. Ik geef Zeg maar Joe dan ook 4 sterren.

Mocht je nou na het lezen van deze recensie of Zeg maar Joe erg benieuwd zijn naar verdere ontwikkelingen. Er is een project genaamd TheJoeProject in gang gezet, dat je kunt volgen.

Deze recensie is ook te vinden op: https://boeksteeg.wixsite.com/website

Meer recensies van D. Steeg