Fijn dat Mevrouw Eva er was.

Danielle 29 september 2023
Beste Mevrouw Eva

Voor de boekenclub de boekenreizigers mocht ik het bijzonder boek “Beste mevrouw Eva” van Valentijn de Heer lezen. Dit boek is het debuut van de auteur maar dat zou je absoluut niet zeggen.

Het boek gaat over Elias, zijn broertje Johannes, hun ouders en omgeving. Elias is de oudste zoon van het gezin. Als gezin wonen ze tegen over een sociale werkplaats. Vader kan dit niet aanzien en heeft niets met de mensen die daar werken. Hij vreest voor de buurt, zijn huis enz. Als hun 2e zoon geboren wordt veranderd het leven van het gezin drastisch. Johannes wordt geboren met een beperking. Vader wil er niets van weten en kan het niet verwerken dat zijn vrouw een zoon heeft gebaard met een beperking. Moeder doet haar best te doen of Johannes niets mankeert. Beide ouders zadelen Elias op met het letten op Johannes en ook deels op de opvoeding. Op een dag dat Johannes aan de wandel is gegaan en Elias hem gaat zoeken komt hij uit bij Mevrouw Eva. Bij mevrouw Eva en haar man komen de jongens tot rust.

Dit boek is op een hele mooie manier beschreven uit het Elias en hoe hij het beleeft. Hij is gedwongen volwassen te zijn maar kan dat natuurlijk nog niet. Niet alleen vanuit Elias wordt het verhaal neergezet maar ook vanuit de ouders. Je leest ook de onwetendheid en onkunde die dit allemaal met zich meebrengt. De auteur heeft in dit boek ook een behoorlijk aantal maatschappelijke problemen neergezet zonder er een oordeel aan te hangen. Ik vind dit echt heel goed gedaan.

Het is niet een boek wat je even tussendoor leest maar je hebt echt wel een de tijd nodig om het verhaal binnen te laten komen. Wie weet komt er nog een vervolg over hoe het later met Elias en Johannes is gegaan. Ik hoop zo dat ze goed terecht zijn gekomen en kind hebben mogen zijn en daarnaast hebben mogen leren hoe het is om de veiligheid en vertrouwen weer terug te krijgen.

Meer recensies van Danielle