Muziek uit een gebroken hart

Daphneer 20 november 2019
Kolja, gisteren uitgelezen, en ik kan er nog geen afstand van nemen. Het boek dwingt je in een decor, gedachtes, dialogen, alsof je erbij was. Met de klanken, melodieën van Tsjaikovski in het hoofd, kun je niet om de ervaringen van de componist heen. De emotie in zijn muziek komt uit zijn gebroken hart.
Of het wel of niet de gehele waarheid is, rond zijn dood, doet er eigenlijk niet toe. Zijn begrafenis, zoveel mensen op de been, geeft aan, dat zijn muziek natuurlijk zijn homoseksualiteit overtrof of men wilde of niet. Zelfmoord bij homoseksuelen komt te vaak voor om Tsjaikovski daar in te omzeilen. Zijn dood staat symbool voor moord op iedere homoseksueel.
Kolja is het eerste boek wat ik lees van Arthur Japin. Ik vermeed zijn boeken, twijfelde aan zijn historische romans over personen buiten Nederland. Kan een Nederlandse schrijver zich echt identificeren met een beroemde Rus of Italiaan? En...ja, dat kan hij, in Kolja. Ik ga meer van Arthur Japin lezen. Zijn taal spreekt mij zeer aan. Ik heb van historische Kolja, ouderwets genoten!

Meer recensies van Daphneer