Noteboom laat zijn gezicht zien

Dazzle 02 november 2023
Het verhaal van de man met duizend gezichten speelt zich grotendeels af in het fictieve Oost-Europese land Kazichië. De Nederlandse Michelle is getrouwd met Daniel Lechkov. Als zijn tweelingbroer Vigo, president van Kazichië, om het leven komt, wordt hij geacht diens plek in te nemen. Intussen staat in het oosten van het land een rebellenleider op die een opstand leidt tegen het regime. Terwijl de Russische geheime dienst en de CIA zich met het conflict bemoeien en Michelle alles op alles zet om haar gezin veilig terug naar Amsterdam te krijgen, gaat Daniel de strijd aan met de ongrijpbare rebel die bekendstaat als de man met duizend gezichten. Gaandeweg ziet Michelle haar man veranderen in iemand die ze niet meer herkent en ze vraagt zich af: met wie was ik al die tijd getrouwd?

Noteboom heeft in het landschap van het spannende boek, - een landschap waarvan je denkt dat alles al een keer gedaan is- de ruimte gevonden om langs klassieke lijnen toch modern, fris en vernieuwend te zijn.
Het verhaal is gesitueerd in de hedendaagse wereld waar fake news, social madia en big data een belangrijke factor van invloed zijn zonder dat Noteboom zich uitspreekt of dit iets wat we moeten toejuichen of verwerpen. Het is er simpelweg als feit.
Vanuit verschillend perspectief wordt het verhaal verteld, en wordt je meegevoerd naar een ontknoping die ook nog veel ruimte laat voor datgene wat niet verteld wordt
Naast het boek is er ook de podcast "de vrouw met duizend gezichten" - hoewel absoluut niet noodzakelijk om te genieten van het boek de man......., is het een echte meerwaarde om deze te beluisteren

Het uitbrengen van en een boek en een podcast is vernieuwend en wordt wel dé nieuwe manier van publiceren genoemd, of dit zo is weet ik niet, maar zoals Noteboom het heeft gedaan is het zeer de moeite waard

Het Debuut van Lex Noteboom (1987, Bussum, NLD) in het spannende boeken genre omvat het boek "de man met duizend gezichten" en de podcast "de vrouw met duizend gezichten". - Na zijn studie moderne geschiedenis aan de UvA werkte hij als marketing strateeg voor diverse reclamebureaus en publiceerde hij de sci-fi thriller (podcast) - "the Deca tapes". Met de man met duizend gezichten heeft Noteboom zijn debuut niet gemist, volgden er boekendeals in het VK en de VS en heeft hij inmiddels zijn baan als marketingstrateeg opgezegd om zich volledig te wijden aan het schrijverschap.

Meer recensies van Dazzle