als een warm bad

Dazzle 09 januari 2024
Op een verlaten strand van Öland legt een man een rozenkrans neer, kort daarna komt hij om in een abrupte rots verschuiving. Wanneer politieagente Tilda Davidsson in haar onderzoek naar deze mysterieuze dood de krans optilt, ontdekt ze botresten. Deze blijken van een man die voor het laatst levend is gezien in gezelschap van de 86-jarige schipper Gerlof, een familielid van Tilda.
Na Tilda's vondst wordt Gerlof gedwongen te onderzoeken hoe het kan dat een oude tragedie nog steeds de kracht heeft om angst en haat te zaaien. Een haat die zo sterk is dat de moord op het strand nog maar het begin is.

in 2014 werd de zogenaamde vier seizoenen serie afgesloten dachten we, waren het niet dat in 2023 als verrassing het 5e deel verscheen en waar ik van kan zeggen dat het leest als een prettig thuiskomen

Geheel in de stijl van de eerste vier delen maakt de schrijver gebruik van zijn uitstekende vertel en schrijf kunst die ik zou willen omschrijven als "down to earth", bedaard, bedeesd en perfect in balans

In een rustig tempo wordt het verhaal verteld. Opgehangen aan normale mensen wordt er steeds een klein stukje en of aanwijzing gegeven om tot een apotheose te komen, persoonlijke eigenschappen worden mooi uitgediept en subtiel worden er psychologische elementen ingebracht met nergens een hang naar effectbejag.

Onderhuids is er een spanningsboog, en hoewel niet mega spannend is het ook zeker nergens saai en/of voorspelbaar - niet te veel en niet te weinig. Roman of thriller - laten we het plaatsen in een hokje vergeten. Het is gewoon een uitlekkend verhaal van een zeer getalenteerde auteur wat je doet verlangen naar meer.

Johan Theorin (1963, Gotenburg, Zweden) wordt algemeen beschouwd als een van de meest getalenteerde misdaad-en thrillerauteurs van Scandinavië. Desondanks is hij in het Nederlands taalgebied niet de bestsellerauteur die hij in andere landen wel is. Zijn bekendste werk is de zogenaamde Öland-serie. De serie heeft meer­dere prestigieuze prijzen gewonnen, waaronder de glazen sleutel in 2009 voor Nachtstorm. Na bijna 9 jaar "stilte" is Strandmoord het vijfde deel in deze serie.

in Zweden verscheen in Oktober 2023 Ristmärken (deel 6). Vooralsnog is er geen vertaling aangekondigd

Meer recensies van Dazzle