Val in de toeval-val

Dazzle 10 oktober 2020
Nurnberg 1942, Isaak Rubinstein ontvangt een bevel die verordent dat hij en zijn gezin thuis moet blijven en opgehaald zal worden om te gaan "emigreren" naar het oosten. Het bevel komt van de heersende Nazipartij en is onderdeel van de maatregelen die de nazi's namen voor dat wat we nu kennen als de holocaust. Rubinstein heeft een slecht gevoel en teneinde "de deportatie" te voorkomen richt hij zich ten einde raad tot zijn voormalige geliefde die nu bij het Duitse verzet zou behoren. Buiten het weten van Rubinstein om wordt hij door de verzetsgroep ingezet als infiltrant binnen de Gestapo als dubbelganger van de Berlijnse inspecteur van politie Adolf Weissman om de dood van een vermoorde actrice te onderzoeken, tegelijk kan hij doordringen in het diepste wezen van de Gestapo om het Wannsee pamflet te bemachtigen waarin de endlosung wordt besproken en de wereld hiervan te vewittigen.

Ingrediënten genoeg voor een indrukwekkend spannend verhaal zou je zeggen. Echter aan de uitwerking schort het. Het plot rammelt aan alle kanten en heeft eigenlijk maar één peiler: toeval!
Gedurende het lezen vraag je je meer en meer af of je een uitgeschreven voorstelling van het theater van de lach leest, Het ene deurtje gaat open, net als het andere dicht gaat De ingrediënten en het indrukwekkende verhaal van de Jodenvervolging is niet genoeg om het boek te redden.

Alex Beer is een pseudoniem voor de Oostenrijkse auteur Daniela Larcher (1977, Bregenz,Aus) Sinds 2008 schreef ze reeds 10 boeken en is meermaals onderscheiden.

Meer recensies van Dazzle