Lezersrecensie
Deel twee van de Idun Lind-serie
Voor VrouwenThrillers las ik ‘De dondermaker’ van Tina N. martin, gepubliceerd door A.W. Bruna Uitgevers
Tina N. Martin woont in het Zweedse Boden, dezelfde omgeving waarin de Idun Lind-serie zich afspeelt. Hierdoor voelt de setting van ‘De dondermaker’ authentiek en sfeervol aan. Het tweede deel van de serie is aanzienlijk vlotter dan ‘Het appelmeisje’, en het plot is beter afgerond. In ‘De dondermaker’ krijgen rechercheur Idun Lind en haar partner Tareq Shaheen te maken met een nieuwe, gruwelijke zaak: aan de rand van een bevroren meer wordt een dode en verminkte man aangetroffen. Tijdens het onderzoek stuiten ze op een wereld vol geld, geweld en macht, waarin jonge vrouwen worden verhandeld alsof ze niets voorstellen.
Martin schrijft beeldend en met veel oog voor detail. De personages komen tot leven, en de nadruk op trauma en innerlijke conflicten geeft het verhaal psychologische diepgang. Zo ontstaat spanning niet alleen uit de plot, maar ook uit de emoties en keuzes van de personages. Het verhaal bevat twee verhaallijnen: het heden met Idun Lind en het verleden met Peter en Dikke, twee jeugdvrienden die samen opgroeien. De verhaallijnen lopen door elkaar, maar dit is zo goed gedaan dat het overzichtelijk blijft en juist extra spanning toevoegt. Martin behandelt zware thema’s zoals mensenhandel en seksueel geweld op een overtuigende manier, zonder dat dit de spanning vermindert. Idun Lind is gegroeid als personage, en de introductie van Tareq Shaheen zorgt voor een verfrissende dynamiek binnen het team.
‘De dondermaker: kan als standalone gelezen worden, maar voor een beter begrip van de karakterontwikkeling en achtergrondverhalen is het aan te raden om te beginnen met Het appelmeisje. Fans van Scandinavische thrillers, zoals boeken van Camilla Läckberg, Viveca Sten en Åsa Larsson, zullen dit boek zeker waarderen.
Tina N. Martin woont in het Zweedse Boden, dezelfde omgeving waarin de Idun Lind-serie zich afspeelt. Hierdoor voelt de setting van ‘De dondermaker’ authentiek en sfeervol aan. Het tweede deel van de serie is aanzienlijk vlotter dan ‘Het appelmeisje’, en het plot is beter afgerond. In ‘De dondermaker’ krijgen rechercheur Idun Lind en haar partner Tareq Shaheen te maken met een nieuwe, gruwelijke zaak: aan de rand van een bevroren meer wordt een dode en verminkte man aangetroffen. Tijdens het onderzoek stuiten ze op een wereld vol geld, geweld en macht, waarin jonge vrouwen worden verhandeld alsof ze niets voorstellen.
Martin schrijft beeldend en met veel oog voor detail. De personages komen tot leven, en de nadruk op trauma en innerlijke conflicten geeft het verhaal psychologische diepgang. Zo ontstaat spanning niet alleen uit de plot, maar ook uit de emoties en keuzes van de personages. Het verhaal bevat twee verhaallijnen: het heden met Idun Lind en het verleden met Peter en Dikke, twee jeugdvrienden die samen opgroeien. De verhaallijnen lopen door elkaar, maar dit is zo goed gedaan dat het overzichtelijk blijft en juist extra spanning toevoegt. Martin behandelt zware thema’s zoals mensenhandel en seksueel geweld op een overtuigende manier, zonder dat dit de spanning vermindert. Idun Lind is gegroeid als personage, en de introductie van Tareq Shaheen zorgt voor een verfrissende dynamiek binnen het team.
‘De dondermaker: kan als standalone gelezen worden, maar voor een beter begrip van de karakterontwikkeling en achtergrondverhalen is het aan te raden om te beginnen met Het appelmeisje. Fans van Scandinavische thrillers, zoals boeken van Camilla Läckberg, Viveca Sten en Åsa Larsson, zullen dit boek zeker waarderen.
1
Reageer op deze recensie
