Een ontroerend en onwijs hilarisch kerstverhaal!

DebbieJ86 24 november 2022
Van “onder de tafel van het lachen" naar “waar zijn de tissues" in 400 pagina’s. Ik denk dat dat wel een goede samenvatting is van mijn leeservaring van dit fantastische leuke boek van Lisette Jonkman

Waar het over gaat?
Noëlle is gek op kerst; voor haar mag het elke dag kerst zijn. Ieder jaar op eerste kerstdag organiseert ze (met militaire precisie) een diner voor een select groepje vrienden en familie. Alleen gaat deze keer alles fout. Maar dan ook echt álles. Van ongenode gasten, sneuvelend servies , in de brand vliegende servetten tot de vliezen die breken van haar hoogzwangere zus. Misschien is het toch niet zo erg dat het niet elke dag kerst is. Tot ze de dag erna wakker wordt: en het weer eerste kerstdag blijkt te zijn.

Wat ik er van vond??
Echt hilarisch leuk. Lisette beschrijft met onwijs veel humor (soms ook een tikkeltje grof) alle gebeurtenissen die Noëlle overkomen, zonder dat het ergens over de top wordt. Ik zat geregeld hardop lachend op de bank… En ook de verwarring van Noëlle als ze wakker wordt en het weer kerst blijkt te zijn; alsof je er zelf bij bent.

En dat “elke dag begint de kerstdag weer opnieuw”, kan heel langdradig uitpakken zo vol met herhaling. Maar dat is (zonder te veel te verklappen) dus echt niet zo! De dingen gebeuren elke keer nèt even anders. (Het boek wegleggen lukt dus echt niet!)

En wat vooral zo goed is aan het boek: het is scherp en vol humor, maar ook serieus en met de nodige ontwikkeling voor Noëlle. Waardoor je steeds een beetje meer begrijpt waarom kerst voor haar perfect moet zijn. En je elke eerste kerstdag net iets meer van haar houden.

Ik denk dat ik gewoon weer opnieuw ga beginnen in dit boek!!

Meer recensies van DebbieJ86