Lezersrecensie
Prima vakantiethriller met historisch randje
Na haar studie Internationale Betrekkingen in Leiden heeft de Nederlandse auteur Kiki van Dijk op verschillende plekken in de wereld gewoond. In haar nieuwste boek 'Domburg' neemt ze haar lezers mee naar haar geboorteland én naar Dubai.
Korte inhoud
Modeontwerper Tara brengt haar zomerverlof door in het landhuis van haar familie in Domburg. Ze probeert te genieten van haar vrije tijd met haar zoontje Arman. Als Tara haar jeugdvriend Olivier tegen het lijf loopt, lijkt niets nog een heerlijke zomer in de weg te staan. De leuke sfeer slaat echter helemaal om als Oliviers opa vermoord wordt teruggevonden in de duinen. Een paar uur later verdwijnt er nog een oude man in het Zeeuwse stadje. Tara en Olivier gaan samen op onderzoek uit. Zo komen ze terecht in Dubai en ontdekken ze een geheim dat al sinds de Watersnoodramp van 1953 verborgen wordt gehouden….
Oordeel
In haar thriller ‘Domburg’ neemt Kiki van Dijk ons mee naar het gelijknamige Zeeuwse stadje waar we Tara en haar familie leren kennen. Al in het eerste hoofdstuk kunnen we proeven van de sfeer in Domburg. Van Dijk weet in die eerste pagina’s goed de mysterieuze sfeer neer te zetten: een man ontdekt een lijk in de duinen en neemt meteen de benen. In het eerste hoofdstuk keren we twee dagen terug in de tijd en vanaf dan leren we Tara en haar familie kennen. Tara wordt vlot geïntroduceerd. Haar gezinssituatie wordt keurig geschetst en we komen al iets meer te weten over de familieverhoudingen. Tara’s verhaal speelt zich af in juli 2023, maar daarnaast volgen we ook een verhaallijn uit januari-februari 1953. Hoe beide verhaallijnen precies met elkaar verband houden, geeft Van Dijk niet meteen prijs en dat zorgt ervoor dat het boek voortdurend spannend is.
Op het vlak van personages zie je niet meteen een connectie tussen de verhaallijnen. De meeste hoofdstukken spelen zich echter af in juli 2023 waardoor je je het best kan identificeren met Tara. Ze is een sympathiek personage, met herkenbare problemen en emoties. Ook al wordt ze niet heel erg uitgediept, het stoort niet. Er zijn best een aantal nevenpersonages. Je kan je dus ietwat overweldigd voelen, maar langzaam wordt het duidelijk hoe iedereen met elkaar verbonden is. Dat maakt het verhaal zo boeiend, net als de focus op familierelaties en hoe het verleden invloed kan hebben op je huidige leven. Je merkt duidelijk dat Tara’s familie al jarenlang een hoge status heeft in Domburg. Van Dijk heeft een interessant contrast gecreëerd tussen hen en het ‘gewone volk’ in het Zeeuwse stadje. Dat klassenverschil werkt ze ook heel mooi uit in de verhaallijn van 1953.
In die hoofdstukken uit het verleden belicht Van Dijk een heel intrigerend en vaak nog te onbesproken stukje Nederlandse geschiedenis: de Watersnoodramp. Je wordt niet overrompeld met feiten, maar volgt een verhaal over de jonge Mieke die door haar arrogante bazen op pad wordt gestuurd in de zware storm. Het evenwicht tussen beide verhaallijnen is prima. Van Dijk weet de spanning mooi constant te houden. Je probeert zelf verbanden te leggen tussen het heden en verleden en uiteindelijk kom je alles te weten.
Het verhaal is niet bloederig spannend, maar door de hoofdstukken met mini-cliffhangers en heldere schrijfstijl wil je steeds verder lezen. Je waant je ook door de fijne beschrijvingen van de omgeving echt in Domburg en later ook in Dubai, waar Tara en Olivier hun zoektocht naar de moordenaar verderzetten. Eigenlijk hoefde Van Dijk ons niet per se mee te nemen naar Dubai, het verhaal was minstens even sterk geweest als het zich alleen in Domburg had afgespeeld. De scènes in Dubai voelen soms iets te geforceerd. Ze brengen vooral iets bij wat Tara’s privéleven betreft en ook al is het fijn dat Van Dijk zo iets meer aandacht besteedt aan Tara’s Iraanse identiteit, uiteindelijk wordt dat stukje van het verhaal net wat te snel afgewerkt. De verhaallijnen over de moorden in Domburg en de Watersnoodramp in 1953 worden wel keurig afgerond. Kiki van Dijk heeft met ‘Domburg’ opnieuw bewezen dat ze uitstekend een (vakantie)thriller kan schrijven met een historisch randje.
Conclusie
4 sterren
‘Domburg’ is een prima thriller waarin de duale tijdlijn uitstekend wordt uitgewerkt. Het heden en verleden zijn mooi met elkaar verbonden.
Korte inhoud
Modeontwerper Tara brengt haar zomerverlof door in het landhuis van haar familie in Domburg. Ze probeert te genieten van haar vrije tijd met haar zoontje Arman. Als Tara haar jeugdvriend Olivier tegen het lijf loopt, lijkt niets nog een heerlijke zomer in de weg te staan. De leuke sfeer slaat echter helemaal om als Oliviers opa vermoord wordt teruggevonden in de duinen. Een paar uur later verdwijnt er nog een oude man in het Zeeuwse stadje. Tara en Olivier gaan samen op onderzoek uit. Zo komen ze terecht in Dubai en ontdekken ze een geheim dat al sinds de Watersnoodramp van 1953 verborgen wordt gehouden….
Oordeel
In haar thriller ‘Domburg’ neemt Kiki van Dijk ons mee naar het gelijknamige Zeeuwse stadje waar we Tara en haar familie leren kennen. Al in het eerste hoofdstuk kunnen we proeven van de sfeer in Domburg. Van Dijk weet in die eerste pagina’s goed de mysterieuze sfeer neer te zetten: een man ontdekt een lijk in de duinen en neemt meteen de benen. In het eerste hoofdstuk keren we twee dagen terug in de tijd en vanaf dan leren we Tara en haar familie kennen. Tara wordt vlot geïntroduceerd. Haar gezinssituatie wordt keurig geschetst en we komen al iets meer te weten over de familieverhoudingen. Tara’s verhaal speelt zich af in juli 2023, maar daarnaast volgen we ook een verhaallijn uit januari-februari 1953. Hoe beide verhaallijnen precies met elkaar verband houden, geeft Van Dijk niet meteen prijs en dat zorgt ervoor dat het boek voortdurend spannend is.
Op het vlak van personages zie je niet meteen een connectie tussen de verhaallijnen. De meeste hoofdstukken spelen zich echter af in juli 2023 waardoor je je het best kan identificeren met Tara. Ze is een sympathiek personage, met herkenbare problemen en emoties. Ook al wordt ze niet heel erg uitgediept, het stoort niet. Er zijn best een aantal nevenpersonages. Je kan je dus ietwat overweldigd voelen, maar langzaam wordt het duidelijk hoe iedereen met elkaar verbonden is. Dat maakt het verhaal zo boeiend, net als de focus op familierelaties en hoe het verleden invloed kan hebben op je huidige leven. Je merkt duidelijk dat Tara’s familie al jarenlang een hoge status heeft in Domburg. Van Dijk heeft een interessant contrast gecreëerd tussen hen en het ‘gewone volk’ in het Zeeuwse stadje. Dat klassenverschil werkt ze ook heel mooi uit in de verhaallijn van 1953.
In die hoofdstukken uit het verleden belicht Van Dijk een heel intrigerend en vaak nog te onbesproken stukje Nederlandse geschiedenis: de Watersnoodramp. Je wordt niet overrompeld met feiten, maar volgt een verhaal over de jonge Mieke die door haar arrogante bazen op pad wordt gestuurd in de zware storm. Het evenwicht tussen beide verhaallijnen is prima. Van Dijk weet de spanning mooi constant te houden. Je probeert zelf verbanden te leggen tussen het heden en verleden en uiteindelijk kom je alles te weten.
Het verhaal is niet bloederig spannend, maar door de hoofdstukken met mini-cliffhangers en heldere schrijfstijl wil je steeds verder lezen. Je waant je ook door de fijne beschrijvingen van de omgeving echt in Domburg en later ook in Dubai, waar Tara en Olivier hun zoektocht naar de moordenaar verderzetten. Eigenlijk hoefde Van Dijk ons niet per se mee te nemen naar Dubai, het verhaal was minstens even sterk geweest als het zich alleen in Domburg had afgespeeld. De scènes in Dubai voelen soms iets te geforceerd. Ze brengen vooral iets bij wat Tara’s privéleven betreft en ook al is het fijn dat Van Dijk zo iets meer aandacht besteedt aan Tara’s Iraanse identiteit, uiteindelijk wordt dat stukje van het verhaal net wat te snel afgewerkt. De verhaallijnen over de moorden in Domburg en de Watersnoodramp in 1953 worden wel keurig afgerond. Kiki van Dijk heeft met ‘Domburg’ opnieuw bewezen dat ze uitstekend een (vakantie)thriller kan schrijven met een historisch randje.
Conclusie
4 sterren
‘Domburg’ is een prima thriller waarin de duale tijdlijn uitstekend wordt uitgewerkt. Het heden en verleden zijn mooi met elkaar verbonden.
1
Reageer op deze recensie