Lezersrecensie
Recensie: Een dodelijke biecht – Toni Coppers
Dit 21ste deel in de Liese Meerhout-reeks schreef Toni opnieuw samen met zijn vrouw, Annick Lambert. In deze gloednieuwe thriller weet Coppers een meeslepende en beklemmende sfeer te creëren, waarin godsdienst, schuld en boete een centrale rol spelen.
Het verhaal
Een jaar geleden werd commissaris Liese Meerhout neergeschoten tijdens een levensgevaarlijke missie. Ze overleefde ternauwernood de aanslag en de coma die erop volgde. Na een loodzware revalidatie keert ze terug naar haar werk bij de Antwerpse recherche, maar slechts in beperkte mate. Omdat haar lichaam nog niet volledig hersteld is, mag ze geen actieve dienst doen en is haar rol voorlopig beperkt tot administratief werk. Dat wringt bij Liese, die altijd gedreven heeft gewerkt en haar team liever in het veld bijstaat dan vanachter een bureau.
Om de sleur van het kantoorwerk te doorbreken en zichzelf opnieuw in het ritme van het dagelijks leven te brengen, helpt Liese enkele avonden per week in het restaurant van haar vriend Matthias. Het is een manier om zich nuttig te voelen en contact te houden met de buitenwereld. Op een avond fluistert een van de gasten haar haast onhoorbaar toe: Red mij. Haar politie-instinct slaat meteen alarm. De vrouw straalt angst uit, en hoewel ze zichzelf probeert te overtuigen dat het niets kan betekenen, laat het haar niet los. Ze besluit haar identiteit na te gaan en ontdekt dat het om Steffi Veyts gaat. Maar zodra ze probeert meer over haar te achterhalen, lijkt de vrouw spoorloos verdwenen.
Niet veel later wordt in een verlaten park het lichaam van de 24-jarige aankomende priester Geert Verwulgen aangetroffen. Wat aanvankelijk op zelfmoord lijkt, blijkt al snel een gruwelijke moord: Verwulgen was al overleden voor hij werd opgehangen aan een tak van een boom. Op de grond onder zijn lichaam liggen dertig muntstukken van tien cent, een ijzingwekkende verwijzing naar het Bijbelse verhaal van Judas, die Jezus verried voor dertig zilverlingen.
De zaak wordt toegewezen aan plaatsvervangend commissaris Michel Masson. Hij betrekt Liese bij het moordonderzoek, overtuigd dat een complexe zaak als deze haar kan helpen zichzelf te herontdekken. Hij weet dat ze zich wil bewijzen, maar is ook bezorgd om haar gezondheid. Liese grijpt de kans met beide handen aan, vastbesloten te laten zien dat ze haar job aankan. Maar haar lichaam protesteert. De mentale en fysieke strijd eisen hun tol, en al snel begint ook haar relatie met Matthias onder de druk te lijden.
Wanneer Steffi Veyts, de vrouw uit het restaurant, wordt gevonden, blijkt dat Lieses voorgevoel juist was: ze is op afschuwelijke wijze omgebracht. Bij haar lichaam ligt een kaart met een cryptische Bijbelse spreuk. De lugubere details wijzen erop dat de moordenaar een diepgewortelde symboliek hanteert en zijn daden zorgvuldig en doelbewust plant.
Liese en Masson beseffen dat ze te maken hebben met een seriemoordenaar—een die hun steeds een stap voor blijft. Met elke ontdekking groeit de angst dat hij opnieuw zal toeslaan, tenzij ze hem kunnen stoppen…
“Wie berouw toont, krijgt vergiffenis. Wie zondigt, zal boeten…”
Toni Coppers levert met ‘Een dodelijke biecht’ een bloedstollende thriller, geschreven in zijn kenmerkende vlotte stijl. Schuld, boete en het biechtgeheim vormen de rode draad in een verhaal dat bol staat van religieuze en historische verwijzingen. De fysieke en mentale kwetsbaarheid van Liese Meerhout na haar schietincident wordt diepgaand en indringend belicht, waardoor ze een uiterst menselijk en genuanceerd personage blijft.
Coppers bedacht de plot voor dit boek tijdens een bezoek aan de Vaticaanse musea, waar hij gefascineerd raakte door de eeuwenoude mysteries en de duistere kant van religieuze symboliek. Zijn uitzonderlijke talent als misdaadauteur komt opnieuw tot uiting in deze thriller, waarin spanning en emotionele diepgang perfect in balans zijn. Eindigen doet ‘Een dodelijke biecht’ met een razend spannend slot.
Het verhaal
Een jaar geleden werd commissaris Liese Meerhout neergeschoten tijdens een levensgevaarlijke missie. Ze overleefde ternauwernood de aanslag en de coma die erop volgde. Na een loodzware revalidatie keert ze terug naar haar werk bij de Antwerpse recherche, maar slechts in beperkte mate. Omdat haar lichaam nog niet volledig hersteld is, mag ze geen actieve dienst doen en is haar rol voorlopig beperkt tot administratief werk. Dat wringt bij Liese, die altijd gedreven heeft gewerkt en haar team liever in het veld bijstaat dan vanachter een bureau.
Om de sleur van het kantoorwerk te doorbreken en zichzelf opnieuw in het ritme van het dagelijks leven te brengen, helpt Liese enkele avonden per week in het restaurant van haar vriend Matthias. Het is een manier om zich nuttig te voelen en contact te houden met de buitenwereld. Op een avond fluistert een van de gasten haar haast onhoorbaar toe: Red mij. Haar politie-instinct slaat meteen alarm. De vrouw straalt angst uit, en hoewel ze zichzelf probeert te overtuigen dat het niets kan betekenen, laat het haar niet los. Ze besluit haar identiteit na te gaan en ontdekt dat het om Steffi Veyts gaat. Maar zodra ze probeert meer over haar te achterhalen, lijkt de vrouw spoorloos verdwenen.
Niet veel later wordt in een verlaten park het lichaam van de 24-jarige aankomende priester Geert Verwulgen aangetroffen. Wat aanvankelijk op zelfmoord lijkt, blijkt al snel een gruwelijke moord: Verwulgen was al overleden voor hij werd opgehangen aan een tak van een boom. Op de grond onder zijn lichaam liggen dertig muntstukken van tien cent, een ijzingwekkende verwijzing naar het Bijbelse verhaal van Judas, die Jezus verried voor dertig zilverlingen.
De zaak wordt toegewezen aan plaatsvervangend commissaris Michel Masson. Hij betrekt Liese bij het moordonderzoek, overtuigd dat een complexe zaak als deze haar kan helpen zichzelf te herontdekken. Hij weet dat ze zich wil bewijzen, maar is ook bezorgd om haar gezondheid. Liese grijpt de kans met beide handen aan, vastbesloten te laten zien dat ze haar job aankan. Maar haar lichaam protesteert. De mentale en fysieke strijd eisen hun tol, en al snel begint ook haar relatie met Matthias onder de druk te lijden.
Wanneer Steffi Veyts, de vrouw uit het restaurant, wordt gevonden, blijkt dat Lieses voorgevoel juist was: ze is op afschuwelijke wijze omgebracht. Bij haar lichaam ligt een kaart met een cryptische Bijbelse spreuk. De lugubere details wijzen erop dat de moordenaar een diepgewortelde symboliek hanteert en zijn daden zorgvuldig en doelbewust plant.
Liese en Masson beseffen dat ze te maken hebben met een seriemoordenaar—een die hun steeds een stap voor blijft. Met elke ontdekking groeit de angst dat hij opnieuw zal toeslaan, tenzij ze hem kunnen stoppen…
“Wie berouw toont, krijgt vergiffenis. Wie zondigt, zal boeten…”
Toni Coppers levert met ‘Een dodelijke biecht’ een bloedstollende thriller, geschreven in zijn kenmerkende vlotte stijl. Schuld, boete en het biechtgeheim vormen de rode draad in een verhaal dat bol staat van religieuze en historische verwijzingen. De fysieke en mentale kwetsbaarheid van Liese Meerhout na haar schietincident wordt diepgaand en indringend belicht, waardoor ze een uiterst menselijk en genuanceerd personage blijft.
Coppers bedacht de plot voor dit boek tijdens een bezoek aan de Vaticaanse musea, waar hij gefascineerd raakte door de eeuwenoude mysteries en de duistere kant van religieuze symboliek. Zijn uitzonderlijke talent als misdaadauteur komt opnieuw tot uiting in deze thriller, waarin spanning en emotionele diepgang perfect in balans zijn. Eindigen doet ‘Een dodelijke biecht’ met een razend spannend slot.
1
Reageer op deze recensie