Verhaal mist spanning

Deetman 14 september 2022
Opwindende Tijden is niet zo opwindend als ik had gehoopt, de illustratie op de voorkant en het verhaal op de achterkant hadden me enthousiast gemaakt. Het had erg leuk kunnen zijn, ook omdat het verhaal zich in de coole stad Hongkong afspeelt. Helaas greep het me niet omdat er weinig interessants gebeurde.

De Ierse, 22-jarige Ava leeft in Hongkong als expat, waar ze Engelse lessen geeft aan kinderen op een particuliere school. Ze ontmoet de rijke bankier Julian, met wie ze een kwarrel relatie heeft. Langzaamaan groeien ze naar elkaar toe, totdat Ava zelfs volledig bij hem inwoont. Als Julian naar Londen moet voor een paar maanden, ontmoet Ava Edith, op wie ze verliefd wordt.

In het boek schrijft Naoise Dolan over het leven als een expat in Hongkong (gebaseerd op haar eigen leven). Op zich een interessante basis, maar ze had er meer uit kunnen halen. Ava sluit enkel vriendschappen met Engelssprekende mensen en laat de Hongkongse cultuur eerder links liggen. Het zou erg interessant geweest zijn als we die cultuur ook hadden meegekregen in het verhaal. Zoals het nu geschreven is, is het eerder universeel: het zou overal ter wereld kunnen zijn, en dat is een gemiste kans.

(Niet) uitgelezen in 2022.

Meer recensies van Deetman