Leuk avonturenboek

Deetman 02 augustus 2022
*let op, spoiler*

Het is een boeiend avonturenverhaal, leuk voor op vakantie. Edugyan schreef met mooie zinnen die rijmen met de tijd waarin het verhaal zich afspeelt. Het voelde wel een beetje als een kinderboek door de ongeloofwaardige gebeurtenissen.

Het begint op de suikerplantage in Barbados. Daar werkt de elfjarige tot slaaf gemaakte George Washington Black. Hier wordt hij beschermd door een oudere vrouw met de naam Big Kit. Ze worden op een dag gevraagd om samen bij het eten te helpen in het huis van de plantagehouder. Dit heeft tot gevolg dat George door Christopher Wilde, ookwel Titch genoemd, bioloog, uitvinder en broer van de plantagehouder, wordt gekozen om zijn assistent te worden. Washington helpt Titch met een experiment: de wolkenkliever. Ook leert Washington natuurgetrouw tekenen, en ontwikkelt hier een passie voor. Er gebeurt op een dag iets verschrikkelijks waardoor ze het eiland zo snel mogelijk moeten verlaten. Titch en Washington krijgen een goede band, maar het blijft vreemd want Washington weet niet goed wat vrijheid betekent aangezien hij vanaf zijn geboorte een tot slaaf gemaakte is. Wanneer ze in het koude Canada zijn, nadat ze Titch' vader hebben gevonden, verdwijnt Titch. Hoewel Washington gezocht wordt door de plantagehouder, gaat hij opzoek naar Titch, die hem zomaar heeft achtergelaten. Hij stopt niet tot hij hem heeft gevonden. Het einde vond ik wat warrig beschreven, alsof de schrijfster geen goed einde kon vinden voor het almaar durende avontuur.

Meer recensies van Deetman