Een boek met een taboe

Desiree Domeyer 02 januari 2020
Alles is nu van Amy Glines is een Young Adult (YA), een boek waarin huiselijk geweld centraal staat, een onderwerp waar een taboe op heerst en duidelijk maakt hoe belangrijk het is om dit onderwerp bespreekbaar te maken.
Het gaat over Hadley. Van buitenaf lijkt het gezin, waarin Hadley de oudste dochter is, perfect. Binnenshuis wordt Hadley mishandeld door haar vader, dit maakt haar kapot Hadley wil haar zusje Lila beschermen tegen dat wat haar nu overkomt. De mishandeling wordt erger op het moment dat duidelijk wordt dat Hadley een geheime relatie heeft. De mishandelingen worden erger en dit leidt uiteindelijk tot een ongeluk.

Op de voorkant van het boek staat ''Op een dag verandert alles. En na die dag praat ze nooit meer over hoe het was.'' Deze tekst staat centraal door het boek. In het boek wordt heden en verleden afgewisseld. In het verleden gaat het over de mishandeling, de relatie met Charlie (vriend van Hadley), haar zusje Lila, vrienden, het leven op een highschool. Deze thema's leiden uiteindelijk tot een vliegtuigongeluk, waarbij de familie betrokken is. Na het ongeluk wordt er in het heden geschreven. Hadley is opgenomen op een psychiatrische afdeling en heeft het moeilijk. Hadley is depressief en heeft suïcidale gedachten. Uiteindelijk is er een lichtpunt in het leven van Hadley. Ondanks het lichtpuntje heeft ze een lange weg te gaan. Door de afwisseling van heden en verleden, maakt de schrijfster je nieuwsgierig naar hoe het zover heeft kunt komen dat er een ongeluk plaats vond en daarnaast ook hoe het met Hadley gaat aflopen. De vlotte schrijfstijl helpt mee dat het boek leest als een trein.

Het boek wordt vanuit een ik-perspectief verteld. Dit is het perspectief van Hadley. Hierdoor weet je wat Hadley meemaakt en voelt, al had dit beter kunnen worden beschreven. Op sommige momenten miste ik de emotie in het verhaal. Door het ik-perspectief is het boek wel aantrekkelijk voor de jongere lezer. Voor de jongere lezer is het wel een heftig boek als het gaat om de mishandeling. Op dit thema zit een taboe, dus ik denk zeker dat het goed is dat de jongere lezer, maar ook ieder ander hier meer over leest.
Naast Hadley waren er nog verschillende personages, zoals de vader, moeder, vrienden. Van de vader en moeder had ik graag meer geweten. Wat maakt dat de vader Hadley mishandeld en wat maakt dat de moeder zich hier van afkeert?

Meer recensies van Desiree Domeyer