Goed verhaal

Desirée 27 augustus 2020
In Nederland wordt Margaretha Zelle geboren. Ze trouwt en vertrekt naar Nederlands-Indië. Na een aantal jaar verlaat ze haar man en dochter en gaat ze naar Parijs. Daar gaat ze optreden als exotische danseres en ze noemt zichzelf Mata Hari. Ze komt in een wereld voor invloedrijke mannen terecht. De eerste wereldoorlog breekt uit en ze probeert haar eigen plan te trekken. Dit eindigt in haar executie, omdat ze verdacht wordt van spionage voor de Duitsers.

Het verhaal bevat een brief van Mata Hari voor haar dochter en een brief geschreven door haar advocaat.

Een goed verhaal dat meer duidelijkheid geeft over het leven van Mata Hari. Ik dacht bijvoorbeeld dat ze echt een spion was, maar is dat wel echt zo?

Paulo Coelho heeft voor het boek gebruik gemaakt van diverse bronnen en hij heeft de feiten in het boek verwerkt. Maar hij heeft ook zelf dialogen verzonnen en scènes samengevoegd.

De titel past bij het boek, maar ik vind dat door de titel haar schuld al is bewezen. De omslag is mooi vormgegeven en de foto van Mata Hari is prachtig.

Meer recensies van Desirée