Mooie Kerstroman die verder gaat dan in eerste instantie gedacht werd

Diane Kooistra 20 november 2023
Esther Stui heeft ondertussen tien romans op haar naam staan waarvan ik de laatste twee heb mogen lezen. Over Zonsondergang schreef ik:
“Zonsondergang is een mooi en romantisch verhaal met een spannende onderlaag.
Er wordt met dit verhaal echt duidelijk gemaakt dat het niet draait om geld of goederen maar om de herinneringen die gemaakt worden.”

Esther Stui heeft haar hart verloren aan het land Zweden, zij en haar man hebben daar een huisje dat ze aan het opknappen zijn. Haar liefde voor dit mooie land komt ook terug in deze nieuwe serie waarvan God Jul deel een is.

Madeleine moet een man interviewen voor haar werk bij een tijdschrift. Voor haar hangt er heel veel vanaf dus ze volgt hem via enkele omwegen tot in zijn vrachtwagen. Thorwald Andersson, de CEO die ze aan de praat wil krijgen blijkt enorm knap te zijn en aardig. Dan belandt ze door een sneeuwstorm met hem in zijn huisje, een zogenaamde Stuga ……Daar ontdekt ze de persoon achter de CEO maar wordt ook duidelijk dat hij geen relatie met haar wil…….

“ Het klinkt een stuk beter als hij het zegt.”

God Jul is een roman die verder gaat dan alleen het feelgood genre, hoewel de tekst op de achterflap dat wel doet vermoeden is het veel meer dan een verhaal van twee mensen die elkaar leuk vinden en na de nodige obstakels wel of niet een relatie aangaan.
Na het stuk feelgood en pure romantiek komt er ook een diepere laag in het verhaal.
Er zit in het verhaal een scala aan thema’s verwerkt die op een mooie manier het verhaal vormen. Elke lezer zal ongetwijfeld door een of meerdere onderwerpen geraakt worden.
Het er mogen zijn, gezien worden. Familiebanden aangaan en loslaten wordt met respect naar alle kanten toe beschreven, vriendschappen die opbloeien of juist stoppen, verdriet en vreugde wisselen elkaar af en worden zo beschreven dat een pakje zakdoeken geen overbodige luxe is tijdens het lezen.
Het boek ontroert en laat de lezer nadenken over zijn of haar mening en ervaringen met de verschillende onderwerpen.
Daarnaast is het echt een Kerstboek, perfect passend in deze periode voor de Feestdagen.
Stui weet ook heel goed de balans in het boek te houden. Ze kiest ervoor om niet eerst een uitgebreide introductie te geven van alle mensen die een rol spelen. Ze laat door middel van terugblikken en het op een later tijdstip meer los te laten over de persoon zien dat ze de rode lijn van het verhaal vast blijft houden.
Dan zijn er als kers(t) op de taart nog mooi beschrijvingen van de Zweedse natuur, taal en cultuur waardoor het een boek is dat de lezer echt meeneemt naar dit land en haar mensen.
Stui weeft diverse actuele gebeurtenissen van de laatste tijd door het verhaal waardoor het echt actueel wordt. Grote gebeurtenissen worden op een klein niveau gebracht waardoor het voor iedereen duidelijk wordt welk effect nieuwsberichten op iemands leven kunnen hebben.
Aan de vormgeving van het boek is echt veel aandacht besteedt, De tekening van de Stuga is echt een aanvulling en maakt het boek een mooi cadeau om te geven of te krijgen.

Kortom; Met God Jul is een roman dat verder gaat dan in eerste instantie gedacht wordt en echt aan te raden is voor liefhebbers van romans met net dat beetje extra.

Meer recensies van Diane Kooistra