Mooie spannende historische roman met een heel goed plot

Diane Kooistra 04 september 2020
Een jonge vrouw zoekt beschutting bij het klooster waar ze ooit als baby opgevangen is. Cliona leeft in de 10e eeuw in Ierland en is weefster van beroep. Zo komt ze bij de nieuwe kasteelheer en zijn vrouw terecht. Slim als ze is komt ze er snel achter dat er zaken niet kloppen en ze gaat met gevaar voor haar eigen leven op onderzoek uit. Daarbij komt ze in aanraking met de knecht van de landheer. Het verhaal eindigt met een heerlijk plot dat ik niet had voorzien. Ik heb van begin tot het einde echt genoten van dit boek.

Mara Li heeft weer een mooi boek geschreven die de meer een sprookjesachtige sfeer heeft dan een fantasy. De middeleeuwen waren omgeven door verhalen vol magie en dingen die je niet kunt verklaren. Mara Li heeft dat goed weergegeven in dit verhaal dat naast dat sprookjesachtige ook bijna historisch is. Ze beschrijft de bosrijke omgeving, geeft de details van wat mensen doen en dragen goed weer maar vergeet ook niet om zich te verdiepen in hoe mensen toen waarschijnlijk met elkaar omgingen. De Heer van het kasteel is bijvoorbeeld ook de werkgever van de mensen uit het dorp en iedereen kijkt met lichte angst tegen hem op. Ook hoe vrouwen en mannen met elkaar omgaan is niet vergeten ook al is Cliona daar weer een uitzondering op. Het verhaal is spannend, avontuurlijk en mythisch, maar ook is er ruimte voor romantiek. Dat maakt het geheel minder zwaar. De lezer blijft met een aantal vragen achter maar het verhaal is wel helemaal af. Het plot is echt heel mooi en spannend en ik hoop meer van deze boeken te gaan lezen van Mara Li.

Meer recensies van Diane Kooistra