Dit boek leest niet als een debuut, zo goed als er over alles is nagedacht.

Diane Kooistra 16 maart 2024
Mirjam Everhard werd door een handlezing n 2021 geïnspireerd om te gaan schrijven. Na een schrijfcursus begon ze aan het boek Inspecteur Holländska. Het is haar debuut.

Het verhaal speelt zich af in Zweden en Noorwegen waar inspecteur Maja vanuit Nederland naar toe geëmigreerd is. Ze wordt gevraagd om een verdwijning van een jonge Sami vrouw. Als er daarna een dubbele moord wordt gepleegd en blijkt dat Maja meer banden heeft met deze cultuur duikt ze met haar nieuwe collega’s in deze zaken. Vastbesloten om ze op te lossen.

“Even draait ze zich om, ze heeft het idee dat er iemand naar haar kijkt. Er is niets te zien. Het zal wel slaapgebrek zijn, denkt ze.”

Het verhaal wordt vooral vanuit Maja verteld waardoor de lezer haar goed leert kennen. Ze is best een innemende persoonlijkheid die ook haar angsten en twijfels laat blijken. Maar ze groeit ook in dit verhaal als inspecteur en neemt steeds meer de leiding in de onderzoeken. Ze kan ook direct zijn en heeft snel een mening over haar collega’s. Gelukkig krijgt ze een nieuwe collega die haar echt om zijn pootje windt. Dat maakt die een thriller die echt opvalt tussen de vele thrillers die geschreven worden. Zelfs binnen de Scandinavische thrillers die er zijn.
Naast het spannende verhaal worden ook meerdere onderwerpen besproken, ze komen vol in beeld of zijdelings aan bod. Met name hoe de Noorwegen omgaan met de Sami cultuur is schokkend, discriminatie maar ook homoseksualiteit in het korps Het maakte best veel indruk.

Echter er worden een aantal namen gebruikt in het boek die erg op elkaar lijken of vaker in Scandinavische thrillers voorkomen. En het verhaal dat de moeder van Maja aan haar vertelt heeft een boeiende maar lange inleiding voor ze tot de kern komt.
Everhard neemt in dit boek wel mee naar heden en verleden met mooi beschreven beelden over hoe de wereld in de jaren dertig eruit zag.

Het verhaal maakt een flinke vaart als er een plotwending aankomt die door de lezer als dubbel kan worden ervaren, te toevallig of geniaal gevonden? Dat is aan de individuele lezer om zich na het lezen een oordeel over te vormen. Het boek leest niet als een debuut, zo goed als er over alles nagedacht is, klasse!
Kortom ik heb Maja in mijn boekenhart gesloten en ik hoop dat ik met deze recensie Everhard geïnspireerd heb om vooral door te gaan en misschien terug naar het noorden te gaan….

Meer recensies van Diane Kooistra