mooie sfeervolle roman met geschiedenis, liefde en recepten

Diane Kooistra 01 januari 2020
Dat je 150 jaar na data nog verdrietig kan worden tijdens het lezen van een verhaal over de Amerikaanse soldaten en hun gezinnen. Dan heeft de auteur echt iets goeds gedaan. Dit verhaal speelt zich af tijdens die oorlog die zoveel heeft veranderd voor velen. Tamara Alexander neemt je mee in de belevingswereld va hen die achterbleven en laat je kennismaken met mooie personages die opvallen in een tijd waarin vrouwen eigenlijk volgzaam moeten zijn en achter het aanrecht moeten staan maar die door de omstandigheden gedwongen worden om in fabrieken te werken en het hoofd boven water te houden. Ook is er ruimte voor het verhaal van de slavin Tempy die op het landgoed is achtergebleven toen de rest van de slaven hun vrijheid terugkregen. Zo’n mooi en eerlijk tijdsbeeld en je ziet nu hoe verschillend de vrouwen zijn en dat ze zo’n band met elkaar krijgen.
Hoewel het verhaal wel voorspelbaar is, is het heerlijk om in de tijd rond de feestdagen zo’n mooie roman te lezen. Het boek kan het hele jaar gelezen worden want het gaat niet alleen maar over kerst maar ook over de koude winter in Amerika en de persoonlijke omstandigheden van de hoofdpersonen. Ik heb nooit beseft hoe zwaar de vrouwen die achterbleven het hadden. De inhoud van de verschillende brieven over en weer raakten mij erg.
Duik in deze roman en laat je verwennen met mooie beschrijvingen van het bijzondere landgoed, de kleding en de gerechten die Aletta bereidt voor de verkoping en de kerst. Wat ik jammer vond was de epiloog, die was mooi en rondde het verhaal mooi af maar hier had echt nog wel een deel 2 in gezeten. Het hele boek door wordt de vraag gesteld hoe Aletta verder moet na de verkoping en dan is het ineens allemaal opgelost. Op een mooie manier maar ik mis het verhaal erachter, alsof het ineens af moest zijn. Eigenlijk wilde ik niet dat het verhaal op zou houden. Misschien is dat het gewoon.
De gerechten die Aletta en Tempy maken staan gelukkig ook in het boek. Vooral de Pecantaart lijkt me heerlijk, die wordt ook zo beschreven in het boek dat je zin krijgt om te gaan bakken. Er staan ook leesclubvragen in het boek die je bij een leesclub kunt gebruiken maar ook voor jezelf om er nog meer uit te halen na het lezen.

Meer recensies van Diane Kooistra