Een persoonlijk verhaal vol inspiratie.

Diane Kooistra 23 november 2021
De titel van het boek Maisha Safari betekent levensreis. Dit is het verhaal van Mugisha en dat heeft hij met hulp van Laurence Bollen, in het boek Rens genoemd, aan het papier toevertrouwd om mensen een beeld te geven van de mensen die vaak over een kam geschoren worden: De vluchteling.
Het boek vertelt het levensverhaal van de acht jarige Mugisha die in zijn geboorteland Oeganda tot vreselijke dingen wordt gedwongen. Dingen die hij niet kan rijmen met wat hij in de Koran leest. Hij vlucht voor zijn leven en komt na een lange en moeilijke reis in Italie terecht. Midden in de armen van mensenhandelaren. Ook hier lukt het hem om alles weer achter te laten en hij vlucht naar Amsterdam om uiteindelijk in Eindhoven terecht te komen. Als illegale vluchteling. Hier ontmoet hij bij toeval (?) Richard en Rens en hun familie. Zij kijken naar hem om en helpen hem waar ze kunnen ook als hij daarna veel problemen tegenkomt die zijn toekomst hier erg onzeker maken. Het blijkt nog lang spannend hoe deze reis af zal lopen.
“ Zodra we een perron bereiken valt het me op hoe gestructureerd het landschap is ingericht. Nederland is klaar. Het is af…..Welke problemen hebben de mensen hier eigenlijk nog?”
Het boek wordt ingeleid met de visie van Ubuntu en dit voorwoord geeft de sfeer van het verhaal gelijk goed weer. Ubuntu is een Zulu woord en komt uit Zuid Afrika. Het betekent:
“Ik ben omdat wij zijn.”
Mugisha maakt hele nare dingen mee maar in plaats van verbitterd te raken klinkt er rust en liefde en een rotsvast geloof in zijn woorden. Hij is een inspiratiebron voor velen. Hij geeft de lezer het gevoel dat hij veel ouder en wijzer is dan iemand van zijn leeftijd kan zijn. Toch is het geen sprookje, tussen de regels door wordt de lezer geraakt door het verdriet waar tijdens de reis weinig tijd voor is. Het is overleven voor deze jonge jongen.
Een van de krachten van Ubuntu is storytelling. Mugisha verrijkt hier zijn verhaal ook mee, mooie oude Afrikaanse verhalen met een boodschap om anderen te bemoedigen of juist op een andere manier naar de situatie te kijken.
Dit alles is op een krachtige manier beschreven in een heel persoonlijk verhaal. De lezer kan niet anders dan geraakt worden door de situaties waar de jonge Mugisha in terecht komt. Daarnaast is het een hele wijze les die je stil doet staan bij hoe je zelf om kunt gaan met de dingen die jou als mens overkomen.
Zijn beschrijvingen van wat hij moet doorstaan zijn direct, schokkend. Hij beschrijft het hoe hij het ervaren heeft zonder in een slachtofferrol te vallen. Zo spreekt de reactie op zijn land zoals hierboven geciteerd echt boekdelen. Hij kijkt met een open blik om zich heen en neemt alles in zich op. Hij probeert in zijn ellende er ook voor anderen te zijn.
Maisha Safari is maakt het mogelijk voor de lezer om getuige te zijn van het echte verhaal van mensen die op de vlucht zijn. Een boek om ontroerd van te raken en ook op een andere manier naar de wereld om jou heen te kijken.

Meer recensies van Diane Kooistra