Heden en verleden komen samen in een verhaal vol mysterie , spanning en romantiek

Diane Kooistra 14 april 2024
57 Sterrenjager van Jen Minkman
Dutch Venture Publishing

Jen Minkman is auteur en uitgever, ze heeft al een aantal jaren haar eigen uitgeverij en is auteur bij uitgeverij Hamley books. Enkele titels die op haar naam staan zijn: Dromen in rood, en De roep van de Raaf. Over het laatste boek schreef ik ´Mooie personages en beschrijvingen laten de sfeer goed voelen.”
Sterrenjager werd in 2022 uitgebracht bij uitgeverij Hamley maar wordt op 30 april 2024 door Dutch Venture Publishing opnieuw uitgebracht met een nieuwe cover en sprayed edges (gekleurd boekblok) ik mocht de epub lezen voor de’ blogtour’ die Jen hiervoor organiseerde.

“Daarom hadden ze op sterren willen jagen. Ze wilden het mysterie kunnen aanraken, bereikbaar maken wat onbereikbaar was.”

De tweeling Berry en Ozan wonen met hun opa op het eiland Jersey, ze hebben als hobby graancirkels bezoeken en onderzoeken en schrijven daar een blog over. Na een bijzondere gebeurtenis komt alles wat ze denken en weten over hun leven en hun familie op losse schroeven te staan. Ze laten alles achter en gaan op avontuur om de taak die hun ouders was toebedeeld te volbrengen. Ze komen in verschillende plaatsen en ontmoeten bijzondere personen die hen op weg helpen naar het antwoord op hun vragen.

“Is het normaal dat je na een eerste kus helemaal niet weet hoe je je moet gedragen?”

Minkman neemt de lezer mee naar dit bijzondere eiland en laat door de informatie die ze deelt over graancirkels, de verhalen over de Priorij en andere onderwerpen die aan bod komen, zien dat ze zich heel goed in deze onderwerpen verdiept heeft. Daarnaast voegt ze ook thema’s toe die jongeren in het hier en nu bezighouden toe. Denk dan aan verliefd worden en alle ongemakken die daarbij komen kijken, jezelf vinden en het accepteren dat mensen anders zijn, zijn thema’s die met respect besproken worden in het boek. En dat allemaal met een sausje van geheimzinnigheid en mystiek. En de romantiek blijft hier ook niet achter. Ze probeert de lezer er nog extra bij te betrekken door het toevoegen van enkele Latijnse raadsels die de hoofdpersonen proberen op te lossen.

De lezer hoeft zich geen moment te vervelen.
Het is knap hoe Minkman het ene moment vol passie kan vertellen over geheimen uit het verleden en het volgende moment weer terug kan keren in de reis die de groep jongeren maken. Mede hierdoor blijft de lezer met beide voeten op de grond, ook omdat de personen in het boek soms heel nuchter kunnen reageren op bepaalde gebeurtenissen. Met een simpele vraag zoals Kunnen engelen alcohol drinken of verliefd worden?
De groep wordt groter omdat er meer personen worden toegevoegd, toch wordt het boek op geen enkel moment onoverzichtelijk. Er zit een bepaalde rust in de schrijfstijl dat heel prettig leest. Ze maken veel gebruik van de zoekmachine en komen zo toch achter de antwoorden op heel veel vragen. Maar niet alles is op het internet of in de VVV te vinden…..

Meer recensies van Diane Kooistra