Mooie roman over keuzes maken en volhouden in alle situaties

Diane Kooistra 16 september 2020
Deze roman speelt zich af in het begin van de vorige eeuw, een tijd waarin de gewone burger het zwaar had. We leren de vrolijke Anna kennen die hard aan het werk is op een boerderij. Hanny van de Steeg geeft de lezer een inkijkje in het wel en wee van deze jonge meid. De mooie dingen, het harde werken en….de toenemende misselijkheid die niet van een griepje lijkt te komen. We leren het dorp waar ze woont kennen als een dorp waar niets lang een geheim blijft en een oordeel snel geveld is. Zeker voor jonge meisjes. Als Anna haar vriend inlicht over de situatie reageert hij niet zoals ze had verwacht en een moeilijke tijd breekt aan. Gelukkig lacht het leven haar na een poosje toe en ze pakt het weer op en gaat groente verkopen in haar eigen winkel. Als ze dan alles lijkt te verliezen en de toekomst er donker uitziet komt ze voor enkele keuzes te staan. De vraag is of Anna in het nemen van een beslissing aan haar eigen geluk voorbij zal gaan of niet,

Tijdens het lezen waan je je in de tijd van crisis, hard werken en een andere manier van met elkaar omgaan. Naast aandacht voor het leven van Anna en haar gezin laat Hanny van der Steeg de lezer ook meeleven met de mensen om hun heen. Ze vertelt over hoe mensen elkaar helpen, hoe moeilijk ze het zelf ook hebben. Hun vertrouwen in God en dat het uiteindelijk goed zal komen hoe donker het leven ook lijkt. De verschillen tussen arm en rijk, de arbeider en de notabelen worden mooi weergegeven. Ook hoe mensen met elkaar omgaan is mooi om te lezen en zijdelings vertelt Hanny over de veranderende wereld. Een fiets hebben is bijzonder maar een auto…die zal er wel nooit komen voor de gewone burger. Ik vond het einde heel erg mooi maar een beetje plotseling, Ik wilde graag verder lezen over Anna en hoe het verder met haar gaat. Ik hoop dat Hanny van der Steeg de pen weer snel oppakt om verder over Anna te schrijven.

Meer recensies van Diane Kooistra