Met de oma van de oma van mijn oma wordt de geschiedenis tot leven gebracht

DianneNadine 18 mei 2020
De oma van de oma van mijn oma is een informatief boek dat de geschiedenis tot leven laat komen. Het boek bestaat uit verschillende verhalen van ieder twee pagina’s lang. Binnen deze twee pagina’s wordt een onderwerp aangehaald dat vanuit verschillende perspectieven van onze voorouders wordt besproken. Dit zorgt voor levendige vertelling waardoor het lijkt alsof je er zelf bij bent. Het contrast dat ontstaat door de vertellingen vanuit de verschillende generaties zorgt voor een beter beeld van de ontwikkelingen die door geschiedenis heen zijn doorgemaakt. Waardoor ook het belang van verandering naar voren wordt gebracht.

Samen met je oma ga je bijvoorbeeld terug naar een tijd waar de tv nog niet bestond en je juist rondom de radio zat na het eten. Door je eigen familie voor je te halen krijgt het verhaal een persoonlijke betekenis wat voor nog meer inleving zorgt. Daarbij zorgt het er ook voor dat je meer gaat nadenken over je oma als klein meisje en hoe de kindertijd voor haar zou moeten zijn geweest. Door met je oma of opa in gesprek te gaan over deze verhalen krijgt het boek nog meer waarde en wordt het beeld van het verleden nog helderder geschetst.

De achtergrond van Marc ter Horst als informatieve schrijver zorgt ervoor dat je erop kan vertrouwen dat hebt boek zich berust op feiten en waarheden. Door de (kleine) feitelijke weetjes en de grote variatie in onderwerpen krijgt het boek net wat extra’s dan een gewoon verhaal. Toch weet het zich te onderscheiden van een geschiedenis boek vanwege de speelse en persoonlijke manier waarop het boek geschreven is.

Marc ter Horst creëert met zijn boeken een leeservaring die aanzet tot nadenken. In het boek ‘De oma van de oma van mijn oma’ doet hij dit door het belang van verandering en ontwikkeling te benadrukken. In zijn boek ‘Van oerknal tot robot, alles heeft een begin’ komen naast de geschiedenis thema’s wat meer aardrijkskundige thema’s naar voren waarin duidelijk wordt dat ondanks wetenschap niet alles zeker is. In zijn meest recente boek ‘Palmen op de noordpool’ wordt de opwarming van de aarde besproken en hoe dit van invloed zal kunnen zijn op jouw toekomst.

Meer recensies van DianneNadine