Ontspannen mag!

Wim Witvrouwen 30 september 2019 Auteur
Blockbusters worden door reclamebureaus opgeblazen tot hype van het moment. Geld opbrengen is voor deze films de enige bestaansreden. Ze worden volgepompt met actie en speciale effecten om de massa naar de bioscoop te lokken. De personages zijn van karton, de verhaallijn rammelt langs alle kanten en blijkt ongelooflijk onvoorspelbaar... Hollywood-blockbusters worden vaak matig gerecenseerd.

Ik heb filmkennis. Geef me een titel en ik geef de regisseur met jaartal van 'release'. Maar een echte kenner ben ik niet, denk ik. Ik kan wel genieten van een mooie mise-en-scene of verrassende montage, maar dat is voor mij niet de essentie. Ik wil me, soms, bij het kijken van film gewoon ontspannen. Opgaan in het verhaal. Dat blockbusters meer publiek trekken dan ze verdienen, zal ik niet in twijfel trekken. Marketing moet zijn werk doen en geld moet nu eenmaal rollen, maar om deze films, omdat ze de stempel van blockbuster dragen, af te kraken gaat me toch te ver.

En net daarom worden deze films soms minderwaardig verklaard. Onterecht! Ontspannen! Mag!

Pieter Van In heeft, net als zijn geestelijke vader, een zware tijd achter de rug. De Vlaamse Dirty Harry heeft vrouw en kinderen verloren, is op vervroegd pensioen en op zijn eentje verdubbelt hij de West-Vlaamse sigaretten- en Omer-verkoop. Hij bunkert zich in zijn sociale isolement, tot een knappe, jonge detective aan zijn deur staat en hem uitnodigt haar te helpen. Het begin is hiermee gezet voor een nieuwe reeks met een nog meer verbitterde Van In als hoofdpersonage.

Het lijkt wat op een blockbuster... De personages zijn van karton. Je kent de naam en de relationele verhoudingen, maar hoe ze echt zijn blijft erg vaag.
Toch slaagt Aspe er met korte, eenvoudige zinnen in, je te laten doorlezen. Van In - Episode 1 is een 'pageturner'. Alweer! Want net dat is de kracht van Aspe. Zijn schrijfstijl is erg toegankelijk en dat zorgt voor een verhaal zonder al te veel franjes, maar veel spanning als ontspanning.

Daar vind ik helemaal niets mis aan. Laat mij nog maar meeslepen, Aspe. Ik heb, met veel plezier, nog negen boeken voor de boeg. Terecht! Ontspannen! Mag!

Meer recensies van Wim Witvrouwen