Een verhalenbundel om van te genieten

Dini van Heumen 30 maart 2023
Deze bundel met verhalen van Nederlandse en Vlaamse auteurs kwam tot stand na de, inmiddels een jaarlijkse traditie van uitgeverij LetterRijn, uitgeschreven schrijfwedstrijd.
Het thema dit jaar was Black-out, dat tevens de titel is van deze bundel.
De spannende twintig korte verhalen in deze bundel bevatten minimaal één moord en draaien om verschillende vormen waarin een black-out zich kan manifesteren, echt of geveinsd.

Elk jaar is het weer een hele klus voor de zes juryleden om uit het enorm aantal inzendingen, en dit jaar werden er slechts vijftien geselecteerd, verhalen te kiezen die vervolgens dan aangevuld worden door op uitnodiging schrijvende auteurs van LetterRijn.
‘Black-out’ bevat verhalen van Nederlandse en Vlaamse schrijvers, met: Patricia Bouwhuis-Ooyevaar, Henk de Klerck, Afke van Beek, Bruno Lowagie, Margareth Hillebrandt, Anna van Gelderen, Angelique Suijdendorp, Karin Bisschops, Mieke van Wieringen, Gert-Jan van den Bemd, Marieke Jongejan, Sofie De Braekeleer, Merel van Stiphout, Carolien Cramer, Hedwig Meesters en de op uitnodiging schrijvende LetterRijn-auteurs: Era Richmen, Annet Hulst, Rob Bakker, Franziska Weissenbacher en Johnny Bollé.

Ook dit jaar is het weer een spannende verhalenbundel geworden en ondanks hetzelfde thema ook weer zulke verschillende verhalen.
Het voordeel van een verhalenbundel is dat je een of een paar verhalen leest eventueel naast een ander boek en dan het makkelijk weg kunt leggen.
Het ene verhaal zal je beter bevallen dan het andere verhaal, maar het is ook weer fijn om nieuwe auteurs te leren kennen.
Elke verhalenbundel begint met het prijswinnende verhaal en dit keer is dat ‘Het zoenoffer’ van Patricia Bouwhuis-Ooijenvaar.
'Het zoenoffer' gaat over een oude vrouw die ruzie krijgt met haar man nadat hij haar een brochure heeft gegeven van een tehuis voor mensen met dementie.
Zelf denkt ze dat er helemaal niets met haar aan de hand is.

De verhalen die mij zelf erg aanspraken waren;
‘Grand Cru’ van Rob Bakker, een man vermoedt dat zijn vrouw iets heeft met zijn vriend die tevens hun huisarts is.
‘De skateboarder’ van Margareth Hillebrand, waarin een vrouw iets begint met een dakloze jongen, die ook een stuk jonger dan zij zelf is.
‘De Vos’van Anna van Genderen, een hardloper wordt wakker in het bos met een bebloede stok in zijn handen en weet zich niets te herinneren,
‘De nachtmerrie’ van Marieke Jongejan, twee vriendinnen krijgen een ongeluk. Eentje is er slecht aan toe en de andere herinnert zich niets meer.
‘Tisiphone’ van Eric Bakker. een vrouw die verkracht werd door een paar mannen zint op wraak op haar verkrachters.
Maar ook van de andere verhalen heb ik weer genoten

Het thema van de volgende schrijfwedstrijd is ook alweer bekend.
Dat is Verraad, en deze verhalenbundel ‘Verraad’ verschijnt eind van dit jaar weer bij uitgeverij LetterRijn.
Weer iets leuks om naar uit te kijken.
Ik waardeer ‘Black-out ’met 4*

Met dank aan uitgeverij LetterRijn voor het verstrekken van het recensie-exemplaar.

Meer recensies van Dini van Heumen