Een veilig dorp Een veilige stad Een veilig land

Dini van Heumen 28 juni 2023
Ervaringen en adviezen van een politieman in en rond Rotterdam, stadsmarinier in Rotterdam en ketenmarinier bij het ministerie van Justitie en Veiligheid na 47 jaar werkervaring.

Dit boek beschrijft de loopbaan van Jur Verbeek. De aanleiding om dit boek te schrijven, ligt in zijn behoefte om uit te leggen hoe succesvol een integrale samenwerking is, maar dat deze samenwerking lang niet altijd wordt toegepast. Dit boek moet daartoe een aanzet zijn. Aan de hand van anekdotes hoopt Jur Verbeek dat de lezer plezier beleeft aan het lezen van het boek, maar er ook lering uit trekt.

Het boek begint met een voorwoord van oud-burgemeester Ivo Opstelten van Rotterdam.
Het boek bestaat uit drie onderdelen:
Jur Verbeeks tijd bij de politie, zijn tijd bij de gemeente Rotterdam en zijn tijd bij de rijksoverheid.
In eenvoudige taal weet hij de lezer een kijkje achter de schermen van deze 3 onderdelen te geven.
De lezer krijgt een kijkje achter de schermen wat betreft de werkwijze van politie en instanties.
Met de nodige humor en zelfspot weet hij feiten en anekdotes mooi samen te voegen zodat het niet snel saai wordt.
Ook veel over zijn privéleven en zelfs zijn gemaakte fouten worden benoemd in het boek.
Voor lezers die bekend zijn met de locaties waar het zich afspeelt is het leuk en herkenbaar.
Achter in het boek staan nog wat leerpunten en aanbevelingen waar instanties hun voordeel mee kunnen doen met de bedoeling om de samenleving veiliger te maken voor iedereen, dat ook alleen bereikt kunt worden door een goede samenwerking met iedereen.
Dit boek zou dan ook een goed naslagwerk zijn op het gebied van sociale veiligheid.
Zijn opvolging is in ieder geval al geregeld want zijn kleinzoon is in zijn voetsporen getreden en is inmiddels beëdigd als agent van politie in Rotterdam.

Ik heb het in ieder geval graag gelezen, ook doordat ik veel van de genoemde locaties o.a. de verschillende wijken in Rotterdam, Alblasserdam en omstreken goed ken.
Ik waardeer het boek dan ook met 3.5*

Meer recensies van Dini van Heumen