Weer een indrukwekkend pareltje.

Dini van Heumen 09 februari 2020

Frank Krake studeerde Marketing Strategie aan de Rijksuniversiteit Groningen en publiceerde in een Amerikaans wetenschappelijk tijdschrift. Sinds 2013 schrijft hij boeken. Frank Krake heeft meerdere bestsellers op zijn naam staan, zoals o.a. Menthol en De laatste getuige.

In Hannelore, het meisje uit de sekte maken we kennis met het gezin van Otterloo, vader Gert, moeder Julia en de zusjes Hannelore en Noalie.
Oorspronkelijk komen zij uit Twente maar voor een baan verhuizen Gert en Julia een jaar na hun bruiloft naar Krimpen aan den IJssel, waar de kinderen geboren worden.
Gert gaat aan de slag als maatschappelijk werker bij de Stichting Protestants Interkerkelijk Centrum voor Maatschappelijk Werk Lek en IJssel.
Julia vindt werk als hoofd van een kleuterschool.
Julia moet nog erg wennen aan de kerk die zij daar bezoekt en is onrustig.
Daar komt verandering in wanneer zij door een moeder van een leerling mee wordt genomen naar Bijbelstudie van de Gemeente Gods waar broeder Sipke Vrieswijk de voorganger is.
Al snel raakt zij onder invloed van sekteleider Sipke Vrieswijk en het gezin van Otterloo verhuist al snel naar een klooster in Velddriel, dat Vrieswijk kocht van het geld van de leden.
Hannelore is op dat moment 3 jaar en zou uiteindelijk er bijna 15 jaar verblijven in deze sekte Gemeente Gods waar haar leven zich voornamelijk binnen de muren van het klooster afspeelt tot ze uiteindelijk bevrijd wordt.
In die 15 jaar wordt ze gehersenspoeld en zowel geestelijk als lichamelijk misbruikt door profeet Sipke Vrieswijk zoals hij zich al snel noemde en die samen met zijn partner Aagje Hoekstra een waar schrikbewind voerde.
Uiteindelijk wordt Hannelore net voor haar 18e verjaardag tegen haar zin bevrijd door politieagent Peter Withag die was ingeschakeld door haar moeder Julia die al uit het klooster was gestapt.
En dan pas begint haar vrije leven dat ze alleen door de liefde en toedoen van familie en vriend leert waarderen want het liefst wilde ze in het begin terug naar de profeet.
Nu na 25 jaar leidt Hannelore een gelukkig leven met man en 4 kinderen.

Dit waargebeurde verhaal lees je met verbazing en ongeloof.
Voor mij als niet -gelovige is het haast niet voor te stellen hoe iemand zo in de ban komt en zijn huis en haard opgeeft, en zich helemaal geeft aan een zichzelf uitgeroepen profeet.
De mannen die hun verdiensten met werk of uitkering moeten afdragen en de zware en vreemde straffen die iedereen moet ondergaan.
Die je laat breken met je familie die anders denken dan jij nu en zelfs je kinderen uit de sekte verstoten.
De kinderen weten niet beter want die zijn niets anders gewend en dat is ook waar Hannelore moeite mee had toen ze net bevrijd was.
Dit was haar wereldje en dit was vertrouwd.

Op een integere manier heeft Frank Krake ook van dit boek weer een meesterwerk gemaakt.
Wat een werk en tijd heeft de auteur weer in dit boek gestopt.
En wat een respect heb ik voor Hannelore gekregen dat ze dit verhaal, een stuk van haar leven, wilde delen met de lezers en mensen wil behoeden om ook in de valstrik te trappen van zulke sektes.
In Nederland en daar schrok ik echt van zijn een stuk of 80 van dit soort sektes waarvan wij soms in de krant iets over lezen.
Door dit boek en het verhaal van Hannelore is het wat dieper binnengekomen.
Een verhaal dat je bij zal blijven en niet snel zal vergeten.
Met De laatste getuige had Frank Krake de lat erg hoog gelegd maar ook Hannelore is weer een pareltje van formaat.
Ik waardeer het met 4,5*

Meer recensies van Dini van Heumen