Een spijkerhard schijnwereldje

Dini van Heumen 07 december 2019
Joyce Spijker studeerde Nederlandse taal-en letterkunde en werkte bijna tien jaar als communicatieadviseur en woordvoerder.
In 2013 debuteerde ze met Spotlight en daarna volgden In de familie en Ruimte voor liefde.
Ze werkt ook als schrijfcoach, contentspecialist en gastspreker.

Claire Kant is een hardwerkende influencer die dankzij het meest gewilde influencersbureau EPIC van manager Thomas de Bruijne een droomcarrière heeft opgebouwd.
Haar werk gaat wel ten koste van haar gezondheid.
Thomas wordt geholpen door Merlot Satijn zijn projectmanager.
Joëlle Lammerstee, een documentairemaker wordt door Thomas gevaagd om een documentaire te maken over EPIC, een kijkje achter de schermen van de wereld van de influencers.
Joëlle blijkt een dubbele agenda te hebben en haar lijfspreuk de waarheid voor alles verandert in alles voor de waarheid.
En dat gaat niet zonder gevaar en brengt haar aan de rand van de afgrond.

Het boek begint al erg spannend met de proloog maar daarna vond ik het meer een roman dan een thriller.
In korte en duidelijke hoofdstukken waar we de verhaallijnen van Thomas, Claire en Joëlle volgen komen we terecht in de spijkerharde schijnwereld van de influencers.
Dat heeft de auteur heel goed en geloofwaardig neergezet. De personages zijn heel goed uitgediept.
Verder lezen we tussen de verhaallijnen door DM’s (direct messages) en het wordt pas laat duidelijk van wie die afkomstig zijn.
Ik zou het dus geen thriller willen noemen maar eerder een roman zoals ik al vermeldde en dit boek kan ook als een YA worden aangeduid.
Maar al met al heeft Joyce Spijker een actueel en goed boek geschreven over de enorme druk van social media en alles wat erbij komt kijken.
En de invloed die deze schijnwereld heeft op jonge mensen.
Ik waardeer Volg me met 4*

Meer recensies van Dini van Heumen