Ontzettend realistisch en goede sci-fi van Nederlandse bodem

Dionne 05 april 2022
Ik werd in dit boek meegezogen zoals de mensen in dit verhaal in hen virtuele wereld. Het duizend eilanden experiment gaat over Jack die ontzettend graag anders wil leven dan de rest van de mensheid, uit de digitale wereld en terug naar het 'echte mens zijn'. Hoe meer hij leert en hoe verder hij komt, hoe meer hij ontdekt dat hem dit ontzettend lastig wordt gemaakt. De wereld van vroeger - die alleen nog in een oude bibliotheek te vinden is - bestaat niet meer. Echter houd hem dit niet tegen, waardoor Jack op gevaarlijkere paden terechtkomt dan hij ooit voor mogelijk had gehouden.

Frank van Dongen schetst in dit boek een ontzettend realistisch beeld van de toekomst. Angstaanjagend en wakker schuddend tegelijk. Het duizend eilanden experiment is pakkend, mysterieus, vlot geschreven en erg gedetailleerd. De beschreven wereld zag ik tot in de puntjes voor me, de karakters zijn goed uitgewerkt, niet alleen de hoofdpersonage - Jack - zelf, maar ook alle andere personages en diens beweegredenen. Hierdoor was het lastig om het boek neer te leggen. Je moét weten wat voor kant dit verhaal opgaat. De wetenschappelijke termen en uitleg hadden op bepaalde punten wel korter gekund, hierdoor werd het verhaal soms wat zwaarder. Echter maakte de rest van het boek dit ruimschoots goed en viel daar omheen te lezen. Kortom een hele goede scifi van Nederlandse bodem. Het eerste deel maakte me zeker nieuwsgierig naar de volgende delen uit deze trilogie. Gelukkig hoeven we niet te wachten en zijn die delen al uitgebracht.

Meer recensies van Dionne