Wie spreekt de waarheid ?

Dirk 03 februari 2020
Au pair was het eerste boek van Hermans dat ik met bewondering heb gelezen. Nu ik het tweede boek ter hand nam was ik al meteen vertrokken voor een alweer verbijsterd verhaal van de schrijver over een sigarenhandelaar die in de tweede wereldoorlog betrokken raakt in het verzet en na de bevrijding opgepakt wordt door de Nederlandse politie voor betrokkenheid met de bezetter, zoals zij menen te oordelen. De man verzet zich met alle mogelijke middelen, maar nergens kan men bewijsmateriaal vinden die zijn onschuld zou kunnen bewijzen. Lezen tot de laatste pagina is aangewezen voor het uiteindelijke verdict, en dan nog zit je met vraagtekens. Het is niet voor niets dat er zoveel herdrukken geweest zijn van dit boek. het is ook tijdloos te lezen.

Meer recensies van Dirk