Greta voor mij een interessant persoon in De Goldbaum Dynastie

DonderDesign 21 juni 2020
De eerste 50 bladzijdes moest ik even in het verhaal komen. In het begin dacht ik echt serieus waar gaat dit heen. Er wordt veel besproken over de gebeurtenissen die er op dat moment zijn in Europa, de banden tussen de families, een bruiloft tussen ééñ familie. Eigenlijk is het heel erg interessant alleen moest ik even de personen leren kennen die op dat moment allemaal voorbij komen. Daarna las het als een trein op een paar stukjes na.

Greta is een persoon die me heel erg aan staat, ik wilde meer van haar weten. Hoe ze dacht over situaties wat ze ging doen maar Natasha Solomons legde soms de nadruk op andere leden van de Goldbaums omdat dit erbij hoorde maar hierdoor was wel even de vaart in het verhaal eruit.  Greta is een vrouw die alles anders wilt, zelf actie ondernemen een broek aan maar ze loopt tegen de regels aan die horen bij een vrouw van een Goldbaum. Dit vind ik heerlijk om te lezen, een beetje verzetten tegen de mannen en de regels.

Omgekeerd lijken andere delen van het verhaal volledig overgeslagen. Greta is zwanger van haar eerste kind en voor ik het wist was ze bevallen van haar tweede. Ik moest echt even twee keer lezen toen ik dat las. Ik dacht dit kan niet haar eerste moet nog geboren worden maar dat was dus al gebeurt. Je mist hierdoor zeker wel de verandering van Greta die ze doorloopt. Ze is veranderd door de oorlog en door het moederschap, maar we krijgen geen van die veranderingen te zien; we springen gewoon over van de jonge, pasgetrouwde Greta naar Greta als moeder van twee kinderen.

Een mooi detail in het boek is dat de Titanic erin voorkomt. Iets wat in die tijd is gebeurt en dus helemaal bij het verhaal hoort. In de aanloop naar de Eerste wereld oorlog speelt dit ook zeker nog een rol bij hoe er over de goldbaums werd gedacht. Het boek mist nog één ding en dat is hoe het is met Karl waar tussen de hoofdstukken door wat over leest. Aan het begin heb je geen idee welke rol hij speelt maar hij verdwijnt ook opeens. Wel heel jammer dat het niet verteld wordt want hier had ik wel een beeld bij.

Ondanks mijn kritische puntjes hierboven heb ik toch enorm genoten van De Goldbaum Dynastie. Elke dag heb ik ruim 80 bladzijdes gelezen en heb ik echt zeker meer dan een uur achterelkaar gefascineerd zitten lezen over een Joden Familie, hoe ze leven, hoe anderen over ze denken, hoe de wereld wordt in een korte tijd. Als het me niet had geboeid had ik het echt niet in een paar dagen uit kunnen lezen.

Meer recensies van DonderDesign