Ik kon niet stoppen met lezen

DonderDesign 18 juni 2020
De voorkant van dit boek is echt prachtig. De letters zijn in metallic folie, er is een brede blauwe band voor de rug, de rug heeft gouden folie letters en verder komt de sfeer van het boek en de illustraties al naar voren. Het is een hardcover boek wat ik een luxe uitstraling vind geven en zeker gepast bij het boek en de hele sfeer.

Het boek openslaan en dan zien dat het boek gelijk begint. Terwijl normaal de tegenplak pagina’s blanco zijn. Het avontuur begint al gelijk met een muziekstuk waar illustraties op staan. Het is mooi crème papier met structuur erin. Hierna volgen de echte pagina’s op wat dikker crème (ik denk biotop) papier. Heel mooi dat er voor dit papier is gekozen. Het geeft een mooie sfeer met de illustraties.

Waar gaat het boek van Charlie Mackesy over?
‘Wat wil jij worden als je groot bent?’ vroeg de mol. ‘Lief,’ zei de jongen. ‘De jongen, de mol, de vos en het paard’ van Charlie Mackesy is een moderne fabel voor jong en oud. De 100 illustraties en de poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen de jongen en de drie dieren. De universele lessen die ze samen leren zijn stuk voor stuk levenswijsheden. De Nederlandse editie van ‘The Boy, the Mole, the Fox and the Horse’ is prachtig vertaald door Arthur Japin, waardoor de teksten nog dichterbij komen. Een moderne klassieker, die je kijk op het leven verandert.

Wat vind ik van dit boek?
Het boek begint met een intro en die is erg leuk. Het begint namelijk zo; “Je bent net bij het begin begonnen wat indrukwekkend is, wnat ik begin zelf meestal in het midden en ik lees nooit introducties.” Het leuke hieraan vind ik dat deze introductie is geschreven terwijl Charlie Mackesy zelf nooit introducties leest. De intro is een leuke toevoeging. Het geeft ook aan dat je het boek niet bij het begin hoeft te beginnen. Dit klopt zeker je kan gewoon een paar bladzijdes lezen maar toch ben ik bij het begin begonnen.

“De waarheid is dat iedereen gewoon maar wat probeert.” zegt het paard.

Bij het begin begonnen en het in één keer uitgelezen. Ik kon niet stoppen met lezen en kijken naar de illustraties. Het is geschreven met humor maar er komen serieuze dingen voorbij; levensvragen, liefde, verwachtingen, vriendschap. Het is een verhaal, een vriendschap die ontstaat tussen uiteenlopende personen. Er staan vragen in aan elkaar en de vragen laten je ook nadenken over je eigen antwoord.

Wat voor vragen het dan zijn? Een vraag van de jongen aan de mol; “Wat lijkt jou de grootste tijdverspilling?” “Jezelf met anderen vergelijken.” zei de mol. Dit is de waarheid en het enige wat er op de bladzijde staat naast de illustratie. Verder geen uitleg of iets anders dat is het en toch is dit genoeg.

Meer recensies van DonderDesign