Opmerkelijk!

Doperwt01 09 april 2024
Een briljant geschreven verhaal. Opmerkelijk en spannend.

Het boek volgt meerdere personages met geheel eigen stemmen en hun verhalen schampen elkaar, cirkelen rond elkaar of transformeren elkaar. De reis is door de avonturen en wendingen de belevenis op zich - het plot is daardoor bijna van ondergeschikt belang.
Het boek maakt inzichtelijk dat grote gebeurtenissen niet op zich zelf staan (oorlogen of aanslagen); hoe de werking doorvloeit in kleine en grote gebeurtenissen en de reacties daarop weer nieuwe reacties vormen - in allerlei richtingen.

De hoofdpersonen zijn veelkleurig van karakter. De een wat symphatieker in gedrag dan de ander, maar dit stoort niet.
De aantallen bijpersonen, verdere personen en plaatsen, vergt wat filtering en oplettendheid. Na een naam een paar keer gelezen te hebben valt dit vaak wel op zijn plek. En anders zijn er nog overzichtjes achterin (en kaarten voorin) te vinden.

Er zijn meerdere religies, landen en gebruiken, waarvan de details schijnbaar achteloos verweven zitten in de tekst en de gebezigde taal van waar het personage zich bevindt. Een kunst op zich. Ook het gebruik en taalkundige afkomst van de namen en titulatuur is doordacht en vermakelijk.
De plaatsing en het gebruik van woorden en zinnen zijn zo goed dat er eigenlijk niet met een andere taal herschreven kan worden. Bij een vertaling kan er in mijn ogen alleen verlies geleden worden.

Het is een boek om te koesteren. Met veel plezier gelezen.

Meer recensies van Doperwt01