Vos & ik - trawanten in een vrijbuitersbestaan

Doperwt01 08 mei 2024
"Tegen de verwachting in was er in een paar maanden tijd [...] een verstandhouding tussen Vos en mij ontstaan. We hadden iets bereikt dat mocht worden gevierd. Maar hoe vier je zo iets? Ik besloot hem te lozen."

Een aangenaam leuk en mooi autobiografisch verhaal van een biologe in het barre berglandschap van de Rocky Mountains. De vriendschap met een wilde vos staat centraal.

Vos & ik is een boek wat een eigen tempo nodig heeft om gelezen te worden. Deze 'slow-read' is ontspannend, filosofisch, stoer, buitengewoon humoristisch, levendig en ontroerend. Het is een niet al te dik boek. Precies dik (of dun) genoeg voor een kijkje in andermans leven.

Catherine Raven zet je aan het denken over uiteenlopende onderwerpen. Ze vertelt ze op een grappige, losse manier. Serieuze onderwerpen voelen hierdoor extra scherpgerand aan. Knap gedaan hoe Raven haar memoires als een in proza verpakte roman en biologieles ineen aan laat voelen. Haar waarnemingen van alledaagse zaken en bespiegelingen getuigen van een scherp oog en dito verstand.
Met bij gelegenheid academisch- of wetenschappelijke taalgebruik merk je de innerlijke wereld en het bevattingsvermogen van Raven als mens en biologe. Zoals ze zelf al opmerkt, heeft ze soms hulp nodig om begrijpbaar te blijven voor het you-tube-volk. Dit zie je ook een beetje in het boek terug; sommige begrippen worden uitgelegd, bij andere ontkom je niet aan opzoeken. De gedachtes die om haar eigen relationele emoties draaien worden meermaals zo uitgeplozen en weggeredeneerd dat er aan medelijden grenzend medeleven opwelt. Dit drukt overigens niet het leesplezier weg, maar het openbaart juist haar krachten. Het roept daarbij ook vertedering op.

Prettig leesbaar vertaald door Henny Corver. Met een breed scala aan benaderingen van het 'hoe dit te vertalen' voorhanden, heb ik met plezier het eindresultaat gelezen.
Ook de opvallende omslag van Moker heeft het gevoel van afzondering en schoonheid mooi gevangen.

Dit boek is een tastbaar stukje talent en het is een boek dat je weer te leen vraagt als je hem cadeau hebt gedaan.

4,5 ster

Meer recensies van Doperwt01