Een heerlijk queer kerstverhaal

dphn 01 november 2023
Vorig jaar had Ellie haar droombaan en ontmoette ze op kerstavond haar droomvrouw tijdens een sneeuwstorm. Nu, is alles compleet anders. Ellie is ontslagen, heeft geldproblemen en geluk in de liefde lijkt ook heel ver weg. Dan komt Andrew met een schijnhuwelijksaanzoek om zijn erfenis veilig te stellen. Voor Ellie lijkt dit de oplossing voor haar problemen, tot ze ontdekt dat haar droomvrouw de zus van Andrew is..

Ik heb het kerstboek 'Een kerst om te kussen' van Alison Cochrun mogen lezen en daar heb ik ontzettend van genoten! Vanaf het allereerste moment wist het verhaal me te betoveren met de perfecte mix van kerstsfeer en romantiek.
Dank Zomer & Keuning dat ik met de blogtour mee mag doen en dank voor het toesturen van dit geweldige boek!

De schrijver weet in dit boek moeiteloos een wereld te creƫren waarin sneeuwvlokken en liefde de hoofdrol spelen. In het begin van het boek staat de zin "'Als het sneeuwt,' zeg ik met meer nadruk, 'verandert de wereld. Sneeuw is magisch,'" en meteen na het lezen van deze zin was ik hooked! Ik kan me hier namelijk he-le-maal in vinden.

Dit is een boek dat verschillende soorten van liefde en relaties laat zien, en daarmee een warme boodschap uitdraagt. Het boek draait eigenlijk om een 'liefdesvierkant' die zich in de loop van het verhaal ontvouwt. Vooral het lesbische karakter die haar truck vernoemt naar Gillian Anderson, wist meteen mijn hart te veroveren. Hoe kan het ook anders?! I mean.. Gillian Anderson, ICON, hallo?!

De personages in het boek voelen ontzettend herkenbaar aan en de schrijfstijl zorgt ervoor dat het verhaal erg makkelijk leest. De humor is een fijne toevoeging, maar er is ook ruimte voor serieuze thema's. Ellie worstelt gedurende het verhaal met verschillende angsten en zelfdestructieve gedachten. Dit geeft het verhaal een diepere laag en maakt de personages nog echter en maakt het makkelijker om je te kunnen inleven.

Centraal in het boek staan vriendschap en liefde, maar ook de betekenis van familie wordt niet vergeten. Ellie's eigen familie is niet altijd even prettig en liefdevol, maar het verhaal laat zien dat je uiteindelijk je eigen familie kunt kiezen. Een prachtige boodschap die ook mooi past bij de kerstgedachte.

'Een kerst om te kussen' is een betoverend kerstverhaal en een absolute aanrader voor iedereen die van kerst, sneeuw en hartverwarmende verhalen houdt.

Meer recensies van dphn