Heerlijke leeservaring met bijzondere laag door integratie van bekende thrillers, personages en auteurs

dphn 17 oktober 2023
✨Dodelijke afloop - Stig Abell ✨
Publisher: Harper Collins
Rating: ⭐️⭐️⭐️✨ (out of 5)

Dank aan World of Thrillers en Harper Collins Nederland voor de kans om 'Dodelijke afloop' van Stig Abell te lezen en deel uit te mogen maken van het reviewteam! De review is in opdracht van Harper Collins geschreven. Ik heb het boek met heel veel plezier gelezen.

In 'Dodelijke Afloop' volgen we Jake Jackson, een rechercheur uit Londen, die plotseling eigenaar wordt van een woonboerderij op het platteland, dankzij een brief over de erfenis van zijn overleden oom. Hij ontmoet verschillende dorpelingen en neemt deel aan de jaarlijkse speurtocht in het dorp. Maar dan worden tijdens deze speurtocht de botten van een jonge vrouw gevonden..

Ik heb ontzettend genoten van het boek en het verhaal over (voormalig) rechercheur Jake Jackson.

De korte hoofdstukken in het boek zorgden ervoor dat het verhaal vlot las en daar hou ik van. In het begin van het boek merkte ik dat het iets minder vlot ging. De zinnen waren wat uitdagender, met veel kommagebruik. Ik moest echt mijn aandacht erbij houden. Later was dit minder het geval en las het vlotter. Wellicht moest ik even wennen aan de schrijfstijl.

Naar mijn mening zijn de verschillende karakters in het boek goed uitgewerkt; hoewel niet allemaal even sympathiek, voelde dit juist passend bij het verhaal.
De interactie tussen Jake en Livia was voor mij een hoogtepunt. Hun liefdevolle, humoristische, en soms sarcastische omgang met elkaar zorgde voor vermakelijke en mooie momenten. De hoofdstukken waarin hun interactie centraal stond, behoorden voor mij tot de favorieten.

Wat het boek echt bijzonder maakte, was hoe bekende personages en auteurs uit andere thrillers werden geïntegreerd. Dit creatieve element gaf het verhaal een extra laag en maakte het een feest voor thrillerliefhebbers.

Een klein punt van kritiek was de (in mijn ogen) ietwat ongeloofwaardige situatie waarin een burger en een ex-politieagent 'zomaar' een politiedossier in handen krijgen en opdracht krijgen om de lokale politie te helpen. Daarnaast was het voor mij af en toe lastig om de verschillende boerenknechten en families uit elkaar te houden, maar dit had uiteindelijk weinig invloed op mijn vermogen om het verhaal te volgen.

Het tempo van het verhaal was in mijn ogen soms wat traag, maar bleef desondanks vermakelijk. Gedurende de laatste 50 bladzijden ging het tempo flink omhoog en kon ik het boek écht niet meer wegleggen. Hoewel ik de ontknoping enigszins had zien aankomen, wist het toch een fijne spanning te creëren. Het boek hield me op het puntje van mijn stoel, zelfs al had ik al een vermoeden van de afloop.

Al met al was "Dodelijke afloop" een heerlijke leeservaring die ik zeker aanbeveel aan liefhebbers van thrillers en crime.

Meer recensies van dphn