Ravi

Edith 18 januari 2023
Ravi, het zevenjarige zoontje van Luuk en Sandy heeft sinds kort de diagnose autisme gekregen.

Mensen oordelen nogal snel als ze op school, de straat of de sportclub een kind zien wat zich wat afwijkend gedraagt. Ook Sandy en Luuk hebben hier mee te maken. Familie en vrienden voorzien hun regelmatig van ongewenste en goedbedoelde opvoedingsadviezen. Door dit alles voelen Luuk en Sandy zich vaak onbegrepen en verdrietig.

Wat is autisme nu eigenlijk? Hoe kun je het beste omgaan met een kind wat autisme heeft? Wat voor invloed heeft het op een gezin? Omdat Luuk, Sandy en Ravi ons een blik in hun leven gunnen, krijgen we antwoord op al onze vragen.

Ravi is een slim ventje van 7 jaar. Hij is goed in sommen maken en wil alles weten van het heelal. Een gestructureerd dagprogramma geeft Ravi houvast. Op school weet hij nooit wat hem te wachten staat en wordt hij niet altijd goed begrepen. Contact met klasgenootjes maken en samen spelen lukt hem niet. De vele indrukken in de klas zorgen voor onrust in zijn hoofd. Hij raakt hierdoor erg vermoeid en onrustig. Wanneer zijn emmertje overloopt, krijgt hij thuis vaak woedeaanvallen. Ravi geniet ervan om in de tuin op het gras te zitten. Al aaiend en plukkend aan de grassprieten komt hij tot rust en laat hij zijn gedachten de vrije loop gaan. Deze gedachten kun je in het boek lezen en zijn erg ontroerend.

Sandy heeft haar baan opgezegd om voor Ravi te kunnen zorgen. Ze heeft er moeite mee om haar zorgtaken met Luuk of haar vader te delen. Luuk en Sandy zitten niet meer op een lijn en hebben andere verwachtingen waardoor er ruzies en spanningen in het gezin ontstaan. In plaats van steun te zoeken bij elkaar voelen ze zich eenzaam in elkaars nabijheid. De onvoorwaardelijke liefde voor Ravi en een ontmoeting met een straathond brengen Sandy en Luuk weer tot elkaar.

Hopelijk maakt dit verhaal een hoop los en maken we autisme bespreekbaar op het schoolplein en langs de lijn bij het sportveld. Wanneer je de bijzondere eigenschappen van een kind accepteert en oog krijgt voor hun positieve kanten zul je inzien dat elk kind mooi, bijzonder en uniek is!

Meer recensies van Edith