Liefde is sterker dan de dood

Edith 23 oktober 2023
Max wordt al jaren geplaagd door een regelmatig terugkerende droom. Hij ziet zichzelf als soldaat in het Engelse leger. Wanneer hij zich verdiept in de geschiedenis van zijn familie, ontdekt hij dat zijn oudoom Rupert parachutist was en om het leven is gekomen bij De slag om Arnhem. Hoe meer Max over Rupert te weten komt, des te meer hij ervan overtuigd raakt dat hij de reïncarnatie van Rupert is. Niet iedereen in zijn omgeving gelooft in Max’ theorie. Het kost hem zelfs zijn verloving. Maar zijn zoektocht en vasthoudendheid leveren hem ook goede dingen op; hij vindt enkele oude familieleden terug en zelfs een nieuwe liefde. Op een dag besluit hij de weduwe van Rupert een brief te schrijven.

Aan het begin van de oorlog trouwt Florence met haar grote liefde Rupert. Veel tijd om van elkaar te genieten krijgt het stel niet, want Rupert wordt opgeroepen om naar het front te gaan. Hij maakt zelfs de geboorte van zijn dochtertje niet meer mee. In 1944 krijgt Florence het bericht dat Max omgekomen is, maar echt geloven kan ze het nog niet. Pas wanneer ze op de markt in een oud boek een prachtig gedicht van Konstatin Simonov ontdekt, dringt de waarheid tot haar door. Florence ziet dit gedicht als een boodschap van Rupert. Na de oorlog emigreren Florence en haar dochter Mary-Alice naar Australië om een nieuw leven op te bouwen. Wanneer ze oud is, ontvangt Florence een brief van een ver familielid van haar overleden man.

Ondanks dat ik zelf helemaal niets van reïncarnatie moet hebben, vond ik het een prachtig en meeslepend verhaal. Santa heeft er een goed onderbouwd verhaal van gemaakt, geen zweverige toestand. Het is jammer dat we als lezers de inhoud van de brief niet te lezen krijgen. Het verhaal begint met het ontvangen van de brief en 380 bladzijde lang hoopte ik meer over de brief te mogen lezen. Ik had ook graag wat meer over De slag om Arnhem gelezen. Het speelt een belangrijke rol in het boek. Rupert kwam hierbij om het leven en Max bezoekt zijn graf in Oosterbeek. Het had ook mooi geweest als het boek in Airborn Museum Hartestein zou zijn gepresenteerd of dat er een lezing naar aanleiding van dit verhaal in het museum zou worden georganiseerd voor de lezers van Santa Montefiore. Tot slot beviel de schrijfstijl me erg goed, dus dit zal zeker niet mijn het laatste boek van Santa Montefiore zijn.

Meer recensies van Edith