Welkom terug, Nora!

Edwin Wassink 12 mei 2020
Nora Kelly, een jonge curator bij het Santa Fe Instituut voor Archeologie, wordt benaderd om een expeditie te leiden naar het zogeheten ‘verloren kamp’ van de Donner Party: een groep pioniers die in 1847 ingesneeuwd raakte in de Californische bergen en overging tot kannibalisme om te overleven. Wanneer het lang verloren kampement wordt gevonden en de botten worden blootgelegd, blijkt dat kannibalisme destijds nog maar het begin was.
Ondertussen onderzoekt junior FBI-agent Corrie Swanson nieuwe moorden en verdwijningen die met deze Donner Party te maken hebben. Maar het lijkt er al snel op dat Swansons eerste onderzoek zo maar eens haar laatste zou kunnen zijn.

Het schrijversduo Preston & Child heeft goed geluisterd naar de wensen van hun lezers en hun roep om de terugkeer van Nora Kelly. Dit personage dat in de eerste boeken van special agent Pendergast voorkomt, kan ook makkelijk een 'eigen' verhaal dragen. Dit eerste deel is goed gelukt! Het wordt goed opgebouwd, de achtergronden over de Donner Party worden prima uitgewerkt en de verhaallijnen van Nora Kelly en Corrie Swanson komen mooi bij elkaar. Leuk om te lezen hoe deze twee bekenden van Pendergast elkaar ontmoeten en meemaken.
Het verhaal is spannend en bevat de nodige plot twists terwijl je tegelijkertijd nog iets leert hoe een archeologische blootlegging nu eigenlijk te werk gaat. Het einde was toch nog onverwachts en had ik op deze manier niet zien aankomen.

Welkom terug, Nora! Met veel plezier gelezen en een eventueel volgend deel zal ik ook zeker gaan lezen!

Meer recensies van Edwin Wassink