Een sterk onderbouwde, uitgesproken mening over Brits kolonialisme.

EenGeitje 01 augustus 2021
Tharoor heeft zijn huiswerk gedaan. Met behulp van talloze bronnen schetst hij een beeld van De Britse Raj zoals we hem niet kenden. Misschien wilden mensen het ook zo niet kennen, maar dat terzijde. De rode lijn door het boek is een van felle kritiek op de "goede" punten van colonialisme. Het boek is dan ook geen met een positieve boodschap, maar een met een bittere blik. Een objectief verhaal is het niet, wees daar van bewust als je het boek gaat lezen.

Tharoor behandelt veel thema's; over handel in textiel en metaal, over de infameuze verdeel en heers-tactieken, over het kastensysteem, over taal, broederschap, discriminatie en ongelijkheid. Het is een perfect naslagwerk waarin een heleboel thema's besproken worden. Het geeft daarbij een eerlijk beeld van waar India werkelijk vandaan komt. Tegelijkertijd is het geen makkelijk boek waar je zo even doorheen bladert. Hoewel hij een enorm goede schrijver is, vond ik het zwaar om door het boek heen te komen.

Ik zou het boek aanraden aan iedereen die geïnteresseerd is in geschiedenis van India of de werking van het kolonialisme in het algemeen.

Meer recensies van EenGeitje