Legt de link tussen verschillende disciplines van wetenschap

EenGeitje 28 september 2021
Dit is een goed startpunt voor degene die niet veel weet over de geschiedenis van de mens en daar meer over wil leren.

Het boek is eenvoudig opgezet en lekker leesbaar, boordevol voorbeelden en sprekende taal. Dit maakt het boek erg toegankelijk voor een grote groep lezers. Dit is ook meteen een valkuil, want als je je enigszins interesseert voor onderwerpen als geschiedenis, biologie, evolutietheorie, filosofie, economie en politiek, bieden de 400 pagina's meer herhaling dan nieuwe kennis. Het levert ook te vaak een "ja ja, dat nu snappen we het wel"-gevoel op.

Doordat Harari erg breed oriƫnteert, brengt dit wel een frisse blik op de samenhang van deze disciplines, wat toch wel knap inzichtelijk is. Ook bravo voor de structuur die hij in het boek heeft gemaakt; door de logica is de opbouw behapbaar en daarmee ook weer toegankelijk. De korte hoofdstukken zorgen dat je het perfect op kon pakken en neer kon leggen wanneer je maar wilde.

Niet alles wat Harari schrijft, volgt de wetenschappelijke consensus. Zo claimt hij dat het leven van jager-verzamelaars veel beter was dan dat van beginnende agrariƫrs. Dit argument wordt door vele historici betwist, en ook door mij. Ook deelde ik niet zijn mening over kolonialisme in India en zijn visie op neanderthalers.

Wel interessant vond ik zijn kijk op de kerstening van het Romeinse rijk en ook het belang van koninkrijken en keizerrijken voor de ontwikkeling van cultuur. Ook zijn argument van het belang van verhalen geeft een interessante kijk op de geschiedenis.

Al met al een fijn boek om te lezen. Ik miste toch enigszins de verdieping.

Meer recensies van EenGeitje